måndag 22 mars 2021

Glasklot med solceller

I somras köpte jag ett gäng solcellslampor, när det var sommar-rea på en av de större matkedjorna. Det är små klot i krackelerat glas, som man hänger upp en och en, och där varje klot försörjer sig själv genom en egen solcell. Jag hängde upp dem i det gamla päronträdet, men de lyste ganska fjuttigt och sen glömde jag dem kvar där ute över vintern. 

Nu när grenarna är helt nakna, och när solen har lyst från en klarblå himmel i dagarna två, så lyser det plötsligt som attan där ute i trädet om kvällarna. Den enkla sanningen var nog alltså att de fick för lite sol när det var löv på grenarna. Det borde jag ju ha begripit...


I sommar får jag väl lägga dem ute i solen om dagarna och ladda dem, och så får jag hänga upp dem i trädet igen på kvällen. Fast känner jag mig själv rätt, så blir de väl liggande där i gräset. Fast det kan ju vara trevligt med lysande bollar på marken också, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!