onsdag 3 mars 2021

Lite växthuslängtan

Jag hittade en bild på mitt eget växthus när jag scrollade runt på Pinterest ikväll, och som ett brev på posten drabbades jag av akut sommarlängtan. Tänk när allt är så där lummigt och grönt, och när rosorna blommar! Fast bilden har några år på nacken, och just den där aprikosfärgade rosen lever inte längre. Jag vill minnas att jag planterade ut den i rabatten vid uteplatsen när hösten kom det året, och att den aldrig riktigt gillade läget där. Men man kan ju köpa nya rosor.

I skrivande stund är det hur stökigt som helst i växthuset, för jag orkade aldrig städa bort de gamla tomatplantorna i höstas. De står kvar i sina krukor och är både intorkade och mögliga. Well, well... Snart är det dags att plocka fram slang, skurborste och T-sprit och skura ur hela härligheten, och då är ju alla tråkigheter ett minne blott. Jag är i valet och kvalet över huruvida jag ska så egna tomatplantor i år. Det är ju så rörigt överallt här hemma nu under renoveringen, så jag har inte direkt lust att hålla på och kladda med jord och vatten och flytta runt en massa frösådder inomhus. Det får nog bli några köpta plantor i år. Eller kanske inga alls, för då slipper jag ju ha dåligt samvete för att jag inte städar växthuset i höst heller, hihi!

2 kommentarer:

  1. Godmorgon! Ja jag hade samma tanke...nu längtar jag efter växthuset och grönska. Men det kommer! Idag dalar det snöflingor utanför fönstret, mindre kul...
    Ha det gott!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kom några förvirrade snöflingor här också idag, men jag glodde så surt på dem, så de gav upp på momangen, hihi! :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!