lördag 22 maj 2021

En runda till handelsområdet

Idag lämnade jag gubben hemma och tog mig en liten sväng in till Kristianstad, för att kika runt lite på handelsområdet som ligger  i utkanten av stan. Jag kan nästan inte minnas när jag gjorde en sådan runda senast, men med antikroppar blir man onekligen lite mer avslappnad. Livet kändes plötsligt nästan som vanligt för en stund. Fast jag var naturligtvis fortfarande noga med att hålla avstånd och sprita händerna både på vägen in och ut i varenda butik. I de tre första affärerna handlade jag inte så mycket (hmmm, det kan vara så att en 450-grams-påse ostbågar slank ner i min kundkorg på Rusta...), men på Blomsterlandet shoppade jag lite växter till uteplatsen. Den har jag egentligen inte städat av inför sommaren än, men det är ju roligare att börja direkt med piffandet. 


Jag köpte en liten salix, som har flera ihopflätade stammar. Den borde man väl kunna övervintra, tycker jag. En stor lavendelplanta av sorten 'Hidcote' fick också följa med hem. Den skymtar på den översta bilden, men fick inte vara med på någon egen. 


För att få upp lite höjd köpte jag även en annan salix, som heter 'I am Oliver' av den enkla anledningen att den faktiskt ser ut som ett olivträd. Ett bra substitut för mig, som är rätt hopplös på att hålla liv i riktiga olivträd över vintern. Salixen lär vara härdig ner till -30 grader, och det låter ju onekligen lättare. Fast så kallt får vi väl ändå hoppas att det inte blir. 


Två jätteverbenor hamnade i ett par gamla zinkhinkar på den ena långsidan. Det har jag haft ett par år i rad nu, och det blir så läckert när de växer upp som skira gröna insynsskydd. Kanske lätt att så själv, men det där med försådd och stratifiering är jag alldeles för lat för. Tur för mig att man kan köpa färdiga plantor. Och en bonus är ju att det liksom blir ganska mycket av det på en gång. 

Rosa svartöga är också ett måste varje sommar, så det passade jag också på att köpa. Det fanns bara en planta kvar, så det är nog inte bara jag som älskar den. Än så länge är den lite fjuttig, men den brukar sätta fart och klättra villigt, så man gör klokt i att ordna ett klätterstöd redan från början. Om man inte hellre vill ha den i en hängampel, förstås. 

På vägen hem stannade jag på Prästgården i Färlöv, där det ligger en underbar liten antikaffär i en av de gamla ladorna. Mycket fint att titta på i underbar gammaldags miljö. Tidigare har jag köpt både en stenmortel och en underbar grön träljusstake där, men dag gjorde jag inga dyrare investeringar mer än en jättesöt liten glasvas för 25 kronor och ett trääpple för 20 kronor. Jag tänker att båda två ska få stå på fönsterbrädan ovanför diskbänken


Vi har inte alls varit engagerade i Eurovision i år, så vi tänker nog helt sonika strunta i att titta på det ikväll också. Men jag har ju en 450-grams-påse med ostkrokar att sysselsätta mig med, så jag kommer att vara fullt upptagen ändå, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!