lördag 17 juli 2021

Framför och runt bastustugan

Rosorna på träportalen framför bastustugan växer och frodas, och nu blommar båda samtidigt. På 'Climbing Bonica' till höger börjar blomningen avta, medan 'Rosenholm' till vänster är på väg in i sin absoluta peak-period. Jag är lycklig över att ha valt sorter som är friska och starka och som växer så det knakar utan minsta fjäsk och låtsas att det helt och hållet var planerat att det skulle bli så.


Jag är fortfarande helt nyförälskad i området vi har gjort i ordning framför och runt stugan, trots att det har gått både ett och två år sedan vi gjorde iordning här. Att ha tillgång till den här delen av tomten (som tidigare bara var vildmark) gör så himla mycket för helhetskänslan i hela trädgården, och allting jag har planterat tar sig så himla fint här. I år fullkomligt väller murgrönan in över gruset och mjukar upp kanterna. Jag får snart börja klippa den lite, så att den inte har över helt och hållet. Jag får ändå säga att murgröna är den ultimata marktäckaren, som hjälper mig att slippa rensa kirskål här nere i tid och otid. 


Det känns som att vi har skapat ett hemligt rum bakom planket. Nu under värmeböljan ligger jag i kallbadtunnan och kyler av mig flera gånger om dagen, och efteråt sitter jag i bara mässingen och torkar på någon av stolarna som finns här. Två sådana här gröna trädgårdsstolar fick följa med hem från förrådsstädningen på Sturkö förra veckan. Så fina! 


När solen står som högst på himlen om dagarna brukar jag sitta bakom stugan och läsa. Ibland sover jag middag här också. Ser ni att min rosa 'Annabelle' blommar? Den har verkligen tagit sig jättefint sedan planteringen förra året, och snart får den sällskap av ytterligare två hortensior: Den uppstammade 'Pinky Winky' och 'Vanilla Fraise' som finns till vänster utanför bild. De har också har växt till sig otroligt fint. Området i bakkant till höger är de sista kvadratmetrarna som återstår av det gamla "moraset". Det ska vi åtminstone klippa ner med röjsågen någon dag när det svalnar, så får vi se om det händer något mer där i år. Jag är naturligtvis sugen på att göra både det ena och det andra, hihi!


Jag har haft riktigt lata dagar i värmen den här veckan, men imorgon ska det "bara" bli 21 grader varmt, så då kanske det faktiskt kan bli lite trädgårdsarbete. Vi får väl se vad jag orkar hitta på. 

4 kommentarer:

  1. Det ser verkligen frodigt och rofyllt ut på den platsen. Tänk om man kunde få murgrönan att sprida sig så där. Fina stolar. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också imponerad över murgrönans växtkraft. Får medge att jag inte gör något alls speciellt för att det ska bli så. :-)

      Radera
  2. Så grönt och fint hos dig! Värmen fortsätter här på ön och gräset är nu mer gul och bränt än grönt...
    HOPPAS på lite regn framöver :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag besökte ett land vid ekvatorn en sommar. Det var regnperiod där, och det regnade en timme varje dag exakt mellan klockan 13-14. Man kunde nästan ställa klockan efter regnet. Så praktiskt! Tänk om vi kunde ha det så här också...

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!