fredag 30 juli 2021

Redskapslist, slaktarblock och vaccination

Idag skruvade vi upp en liten redskapslist med s-krokar i svart smide på väggen ovanför spisen. Vi tänkte egentligen att vi skulle vänta med att sätta upp den tills allt är klart med trälisten bakom spisen, men det hann ju inte bli fixat innan snickeriet stängde för semester. "Äh, vad fasen" tänkte jag efter lunch idag och skruvade upp den lilla stången i ett nafs. Genast blev det en lite mer ombonad känsla i köket. Vi behöver få upp fler saker på väggarna, men skyndar långsamt så att vi inte borrar i pärlsponten i onödan. 

Listen kommer från Strömshaga och är inköpt på Folkes Bygg, som är en utmärkt liten byggvårdsbutik här i närheten. Jag gillar att stången är nätt och inte alls så grov och klumpig som många andra modeller. Man kan ju tycka att det är opraktiskt att hänga grejer direkt ovanför spisen, där det både förekommer matos och stekflott, men tanken är att vi ska ha redskap vi använder regelbundet här, så att de faktiskt blir diskade med jämna mellanrum. Vi konstaterade dock ganska omgående att flera av våra gamla köksredskap i plast inte riktigt förtjänar att ha en sådan framträdande placering, så vi får nog investera i lite nya fräscha verktyg.


Genom en kompis som jobbar inom kriminalvården fick vi tillfälle att köpa ett stort och gediget slaktarblock. Sådana säljs nämligen på hans jobb, och de är tillverkade antingen på anstalten i Kumla eller på Hall utanför Södertälje. (Här hade jag kunnat bidra med en larvig ordvits på ordet "slaktarblock", men jag väljer att vara mogen och avstå från det...) Det är både väldigt praktiskt och väldigt snyggt. 


För övrigt är det min sista semesterdag idag (om man inte räknar lördag och söndag, men då är jag ju liksom ledig ändå), och det firade jag genom att ge mig själv en riktigt fin present: Andra dosen vaccin mot Covid-19. Nu håller jag både tummar och tår för att det är slut med arbete hemma på distans från och med måndag. 

3 kommentarer:

  1. Jag måste fråga när jag tänker på det igen. Den där fläkten i taket som ni har. Hur sätter man på den? Måste man upp i taket för det eller är det någon app eller nån knapp någonstans som jag inte sett? Du kanske har svarat på det redan men jag måste missat det i dina inlägg. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert varianter som är kopplade till en app, men vi körde på det billigare alternativet. Hos oss är det så lågt i tak att vi bara kan sträcka upp armen och trycka igång fläkten. Fast en kort person når nog faktiskt inte upp...

      Radera
    2. Aha, ok, så bra fläkt att ha när man har lågt i tak eller är lång :-) Tack för infon!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!