måndag 12 juli 2021

Suveräna spirea

Spirea är väl en suverän buske ändå. Den kommer i så många olika färger och skepnader, och den är lummig och grön och allmänt lätt att hantera. Jag har planterat både  dvärgprakspirea 'Little Princess', björkspirea. norsk brudspirea, smällspirea 'Diablo', brokspirea, spirea japonica och rosenspirea på olika ställen i vår trädgård, och jag älskar dem allihop. Nu blommar rosenspirean på baksidan för fullt, och jag måste säga att jag tycker den är riktigt vacker. 


Spirean funkar både som häck och som solitär i planteringar och rabatter, och man kan både formbeskära den och låta den växa fritt och frodigt. Dessutom brukar många sorter vara ganska billiga i inköp, och det känns som att man får himla mycket växt för pengarna. Mer spirea åt folket!

2 kommentarer:

  1. japp en enastående bra växt. Fina att ta in i buketter också. Kraaam Pia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!