tisdag 13 juli 2021

Krämfärgade kastruller

Det råkar förhålla sig så att jag fyller "nolla" om exakt en månad. Ett halvt sekel har det snart gått sedan jag såg dagens ljus. Huuu, det låter så gammalt... Jag får nästan lite skrämselhicka när jag tänker på det. Något stort kalas är det ju inte direkt läge för i dessa tider, så vi får väl se hur jag firar min dag när den väl kommer. Hur som helst så har jag redan blivit rejält bortskämd med vansinnigt fina presenter. Den tjusiga Smeg-spisen blev plötligt en present från mina föräldrar, och maken har också tjuvstartat firandet med matchande krämfärgade kastruller från Kitchen Aid. Är de inte som gjorda för varann, så säg?

Kastrullerna är både gedigna och vansinnigt snygga. De är tillverkade i emaljerat stål, har glaslock och tål både maskindisk och användning i ugn. Dessutom funkar de bra på induktion, vilket flera av våra gamla kastruller inte gjorde. 


Köksrenoveringen har tagit paus över semestern. Det är bara små detaljer kvar, men det fattas fortfarande en trälist som "täpper till" glappet mellan spisen och väggen, och så ska det silikonfogas lite här och där. Dessutom har vi lite målning kvar att göra, som vi hoppas hinna få gjort nu under semestern. Innan det är gjort avvaktar vi med att sätta upp redskapslisten i smide, men det går ju bra att hänga grejer i trälisten också. 

Så vansinnigt mycket roligare det är att laga mat när man har fint i sitt kök. För att inte tala om praktiska ytor och trevliga redskap. Nu får vi ju försöka laga till något annat än pulvermos och färdiga köttbullar, hihi! Idag har det dock inte blivit någon riktig matlagning, för det är så varmt att man håller på att smälla av både inomhus och utomhus. Till lunch åt jag jordgubbar, och till middag fick det bli en sallad med vattenmelon och fetaost, för något annat orkade vi inte göra. Fast det var väldans gott, det med. 

2 kommentarer:

  1. Koka färskpotatis och sparris och ha till köpt varmrökt lax och köpt hollandaise.
    Simpel sommarfestmåltid :-) Koka för många potatisar så kan du göra potatissallad på det någon dag efter.
    Kastrullerna är verkligen superfina!

    SvaraRadera
  2. Mums, det där låter gott! :-)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!