tisdag 31 augusti 2021

Slevar i emalj

När jag skruvade upp redskapslisten ovanför spisen hade jag en vision om att jag ville hitta vackra gamla emaljredskap att hänga upp där. Sedan tidigare har vi nämligen en stor hålslev i gul emalj, som jag är väldigt förtjust i, och som gör sig så himla bra i den stil jag vill åt i köket. Fast nu är det ju inte så lätt att hitta gamla emaljsaker som är i tillräckligt gott skick för att man ska vilja hänga upp dem. Och inte är det lätt att vänta på att man ska hitta rätt grejer, när man är otålig och vill ha fint på en gång. Därför blev jag lite glad när jag hittade nytillverkade soppslevar och hålslevar i krämfärgad emalj från Kockums Jernverk, som dessutom säljs lite varstans på nätet. Klick, klick! Jag beställde direkt. 

Jag fick SMS om leverans idag, och såg till min förvåning att paketet hade levererats till ett sådant där box-ställe i grannbyn, istället för till mitt vanliga utlämningsställe på mataffären hemmavid. I SMS:et fanns det en kod och en beskrivning med tillhörande karta, så att jag skulle hitta rätt. Tur för mig att det inte finns så många ställen att leta på i grannbyn, för det var inte mycket som stämde i den där beskrivningen, haha! Koden var iallafall rätt, när jag väl hittade fram. 


Hem hittade jag dock utan några som helst problem. Så nu har jag tre fina emaljredskap i min samling ovanför spisen. Det är ju ändå en rejäl ökning mot vad jag hade tidigare. Och det är fina så det förslår. Dessutom får jag säga att det är en synnerligen användbar storlek på de nya slevarna. De är inte för stora och inte för små. Lagom stora, helt enkelt. 


Det blir ju tjusigt att sleva upp Kelda-tomatsoppan med en sådan här i höst. Ja, inte den med hål då, utan den andra, hihi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!