fredag 20 augusti 2021

Utgrävning av rabattrundeln

Idag slutförde jag min lilla "utgrävning" av rundeln nere vid köksträdgården. Den ena halvan fixade jag ju till redan härom kvällen, när jag kom hem med ett gäng nya solhattar att plantera. Då började jag även att vidga omkretsen lite grann, och det fortsatte jag med hela vägen runt idag. I mitten av rundeln växer en jättestor plymspirea sedan några år tillbaka. Maffigast är den naturligtvis när den blommar, men den är rätt fin nu också, när den mest ser ut som en stor grön buske. De små buxbomkloten har sett lite trista ut det senaste året, men nu börjar de skjuta nya skott, så jag hoppas att de tar sig. 


På baksidan av plymspirean planterade jag fyra låga silverbenvedplantor av sorten 'Emerald Gaiety', som har stått i köksträdgården på "vänt" sedan början av sommaren. Jag tycker att det är väldigt trevligt att ha benved som kantväxt, och jag har just den här sorten på den på ett par andra ställen i trädgården. En bonus, förutom att den är fin, är att den är väldigt tålig och fungerar både i sol och skugga, och så är den vintergrön. De vita kanterna på bladen gör att plantorna verkligen poppar ut bland allt det gröna. 

'Milly Rock Red'-röllekan hade jag planterat i en zinkbalja i köksträdgården, men nu får den bo här i rundelrabatten istället. När blommorna börjar bli överblommade blir de vita, men det kommer nya knoppar hela tiden. Helt klart en ny favorit.

När jag hade grävt klart lade jag tillbaka stenkanten av natursten, plus några extra stenar som krävdes för att få ihop cirkeln, nu när omkretsen är större. För att det ska bli lättare att klippa gräset, ligger stenarna med den platta sidan uppåt. Då brukar det inte vara några problem att komma åt med gräsklipparen. Snarare är problemet att gräsmattan brukar "äta upp" stenarna efter ett år eller så, så då får man kantstkära och lägga om stenarna igen.

På ena sidan av rabatten kikar det upp en klippskreva ur marken. Den går inte att gräva bort, fast det gör inte mig så mycket, för jag gillar ju sten. Där har vi lagt ett platt solur, som maken hittade på loppis för många år sedan. Jag har aldrig sett något sådant, varken före eller efter. Rätt läckert, eller hur?


För övrigt så har vi äntligen fått rätsida på vår TV. Vi fick en ny parabol installerad förra fredagen, och efter det blev det något fel, för sedan lördag morgon har vi bara kunnat se tre kanaler. Mycket "Gränsbevakarna i Australien" har det blivit om vardagkvällarna... Nu har det iallafall varit en installatör här och grejat lite, så allt funkar som det ska igen. Fast nu har jag ju blivit lite hooked på att se människor som försöker smuggla in märkliga matvaror till the land downunder, hihi!

4 kommentarer:

  1. Prydligt och snyggt. Men vilket fint solur. Har aldrig heller sett innan. Nu ska jag åka och köpa lite perenner och fixa till det lite fint här också. Våra solhattar har dött så nya ska införskaffas. Tack för inspirationen. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solhattar är visst lite lynniga. Min förra omgång klarade sig i flera år, men den här sommaren kom det bara upp två. Fina är de ju hursomhelst, så utan vill man ju inte vara. :-)

      Radera
  2. Hi hi känner igen det där! Man ser på ALLT! Snyggt solur också och härliga bilder...
    Ha en fin lördag. Alltid lika kul att kika in till dig..
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu när vi har alla kanaler tillbaka, så tittar jag inte på någonting, hihi! :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!