tisdag 21 september 2021

Äppel päppel

Det fullkomligt drösslar äpplen från vårt gamla träd på baksidan. Jag kan inte minnas att det har varit så stor skörd förut. Man kan nästan tro att trädet tror att det håller på att dö.


Vad det är för sort har vi faktiskt ingen aning om. De är iallafall inte speciellt goda att äta rätt upp och ner, så det är nog någon sorts matäpple. Vi är i ärlighetens namn kanska dåliga på att ta tillvara på dem. Eftersom maken är diabetiker så blir det inte så mycket äppelkaka, för den får jag ju äta själv i så fall, och det behöver jag verkligen inte.


Däremot skulle jag kunna tänka mig att pressa egen äppelmust. Inte för att det är så himla nyttigt i stor mängd heller, men det innehåller ju iallafall helt naturliga ingredienser. Och så är det ju så otroligt gott med kall färskpressad äppelmust. Någon fruktpress äger vi inte, men jag har sett att det finns billigare varianter av sådana på några av de större byggvaruhusen. Kanske man skulle ge sig på att skaffa en sådan? Men då kanske man borde skaffa en fruktkvarn också. Nu blev det genast krångligt. Det blir nog inget av det där...



Man kan ju faktiskt lämna in sina äpplen till ett musteri och få betalt i äppelmust. Kanske jag ska ta och googla det där istället. Gott för så lite jobb som möjligt låter ju som en bra lösning, hehe!

8 kommentarer:

  1. Kullamust har inlämning av äpplen 🍎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Tyvärr lite långt från min del av Skåne... :-)

      Radera
  2. Äppelmust är jättegott! Och äppelmos också. Jag har också en diabetiker i familjen och kokar mos utan socker och fryser in. Med en äppelsvarv går det fort och lätt.Skalar, kärnar ur och skivar samtidigt:)
    Jag måste också säga att jag supergillar din blogg. Dina trädgårdsbilder är livsfarligt inspirerande. Och ditt kök! Som en dröm så fint det är!
    Hälsningar
    Elisabet Sandberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för härlig kommentar! Jag blir glad. :-)
      Min make gör också osötat äppelmos ibland, men sen är han dålig på att använda det. En sked till julskinkan bara, hihi!

      Radera
  3. Här finns också äpplen i överflöd - jag håller byns alla hästägare på gott humör:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju alltid ge dem till djuren. :-)

      Radera
  4. Äpple till griskött är supergott! Sallad med fänkål och äpple är mums. Rivet äpple i gröt. Torkat äpple i granola. Finns massa annat gott att göra med äpple. Och för oss som inte har egna äppelträd kan jag säga att det uppskattas när grannar ställer ut en korg med äpplen med en "Varsågoda" skylt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så mycket goda förslag! Jag har redan införskaffat fläskkotletter. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!