lördag 11 september 2021

Lite lördagsloppis

Efter lunch idag hamnade vi på Pingstkyrkans loppis i Hässleholm. Där är det alltid full rulle på lördagarna, och det kan man förstå, för utbudet är alltid jättebra och det är bra rotation  på utbudet. Man kan fika där också, om man vill. Jag hittade en gullig liten ljushållare i porslin att plocka fram till jul. (Det gäller att vara ute i god tid.) Tomten till vänster är bedårande söt i sina utstående öron, hihi!

Jag har snöat in på filmer med roliga små apor. Jag vill också ha en liten apa! Men kan man inte få the real deal, så får man väl nöja sig med en mekanisk. Jag googlade den när jag kom hem och fick fram att det är en tysk Köhler-leksak från 1948 som heter The juggling monkey. Om de är i gott skick kan de visst betinga rätt höga summor, men min lilla apa är lite defekt och mekanismen funkar halvknackigt. Jag tycker iallafall att den är jättefin. 


Jag hittade också en broderad liten påse att ha näsdukar i, och det är precis vad jag har stoppat i den. Fast inte fina tygnäsdukar, utan sådana där paket med billiga pappersnäsdukar i 10-pack, som annars ligger och dräller på golvet i hela städskåpet. 


Härligt med lite loppis, ändå. Av förklarliga skäl har det ju blivit väldigt lite av den varan under de senaste 18 månaderna, så man är ju lite svältfödd. Fast jag har infört en ny regel: Tre saker in, tre saker ut. Jag har redan en papperskasse märkt loppis stående i källaren, så nu får jag gå ett varv och se vad jag ska stoppa i den. Alltid hittar man något. 

3 kommentarer:

  1. Älskar också loppis och det har ju varit lite mindre av den varan nu. Tänkte bara föreslå en sida som jag använder lite som substitut: secondhand.se Det är Erikshjälpen som lägger upp sina lite finare grejer för nätförsäljning. Har köpt därifrån några gånger och de packar jättefint och har massa fina saker. Lite "dyrare" än vanlig loppis men väl värt att spana in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för tipset! Bara pengarna går till välgörenhet, så har jag inget alls emot att betala en extra slant. :-)

      Radera
    2. :-) Precis min tanke och att slippa köpa nytt skadar ju inte heller!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!