fredag 15 oktober 2021

Ikebana

Istället för helgbukett köpte jag en liten blomsterfakir, eller kenzan som det heter på japanska. Det är en tung liten metallplatta med piggar av koppar som används i den japanska konstformen ikebana, som betyder "att göra blommor levande". Hemma i trädgården plockade jag blommor, kvistar, nypon och ligusterbär, som jag sedan stack ner på och mellan nålarna.


När jag var klar satte jag fakiren i en liten skål och fyllde på med vatten. Om resultatet blev så konstnärligt vet jag inte, men det blev onekligen rätt fint. Det här är ju ett jättebra sätt att ta in blommor när man inte vill plocka en hel bukett, utan bara ta in enstaka kvistar från sin trädgård. 

I Japan är ikebana en hel filosofi, på samma sätt som yoga, meditation och teceremonier. Och visst kändes det lite rogivande och meditativt att stå där och pyssla. Det här kan absolut bli min nya fredagstradition. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!