lördag 29 januari 2022

En annan lampa

Gårdagens misslyckande till trots har jag inte riktigt kunnat släppa tanken på  att hitta nya sänglampor. När jag väl har fått en fix idé i huvudet, så vill jag att det ska hända på en gång, så därför körde jag en sväng till Osby i förmiddags. Det ligger ju bara en kvart härifrån, och där finns det en riktigt fin liten elaffär som brukar vara ganska välsorterad. (Man kan ju undra varför jag inte kom på att titta där redan innan jag körde hem från jobbet i torsdags, men så fungerar inte min hjärna, hihi!) Mycket riktigt hade de ett rejält stort utbud av vägglampor, men ändå ingen modell som föll mig i smaken. Däremot spontanshoppade jag en annan lampa, som jag tänkte skulle passa fint i sovrumsfönstret. Som det kan bli. 


Vi hade en annan lägre lampa där tidigare, men jag har gått och tyckt att den såg så fjuttig ut. I synnerhet när vi bytte ut den mot adventsstjärna på fot till jul, för då blev det ännu mer tydligt att det faktiskt är trevligare när ljuspunkten kommer lite högre upp mot fönsterglaset. Jag var dessutom aldrig riktigt nöjd med den helvita veckade skärmen på den gamla lampan. Den nya lampan har en smal svart fot i metall och en ljuvlig naturvit skärm med gröna blad av olika slag. Är det inte en riktig vårlampa, så säg? Eller en riktig Fröken Grön-lampa.

Eftersom det har varit mörkt och grått precis hela dagen, så fick lampan komma i bruk direkt. Det blev både fint och mysigt i sovrummet, och det fiffigaste av allt är att maken kan ha den gamla lampan på sitt nattduksbord så länge. Nu behöver vi inte stressa med nya sänglampor.


Ser ni förresten så dumt eluttaget sitter där uppe på väggen vid öppningen in till röda rummet? Och hur trista gamla vattenrör som går upp till elementet på vinden? Och hur sönderriven fiberväven är på väggen efter en gammal elledning? Och hur veckad takpappen är längs övergången mot väggen? Och att det fattas en ändknopp på gardinstången? Det här är ett rum vi inte har gjort ett dugg med sedan 2008, då Solhäll var sommarstuga och vi bara "fuskrenoverade" lite grann. Sovrummet står definitivt högst upp på listan över framtida hemmaprojekt. Det är ett väldigt litet rum, så det är nog egentligen inget jättejobb. 

Nu sitter vi i stugan och kurar i väntan på stormen som ska komma ikväll och i natt. Det blåser och regnar redan rejält, men värre ska det visst bli. Håll i hatten!

3 kommentarer:

  1. Det var verkligen en fröken grön lampa. Jättefin, förstår att du spontanshoppade. Det stormar och snöar här inte kul. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart att en lampa kan få igång helt andra tankar!?! Att man med något nytt återupptäcker saker som man slutat titta på.
    Älskar den där fönsterbrädan.
    För sladden hade jag använt förgreningsdosa och lägga den på golvlisten bakom elementet istället för att dra sladden direkt till uttaget. Finns såna där platta förgreningsdosor som är för lampor på typ Clas Ohlsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en förgreningsdosa i vanliga fall, men den råkade jag visst ta bort samtidigt som jag tog bort adventsstjärnan. Promenaden ner i källaren för att hämta den igen känns visst alldeles för lång, hihi! Men den där väggkontakten sitter dumt iallafall, för även med förgreningsdosa så ser det rätt klumpigt ut på väggen.

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!