söndag 16 januari 2022

Fem loppisfynd

I båda våra familjer har vi kommit överens om att inte köpa grejer till varandra i julklapp. Däremot får man gärna ge bort sådant som går att äta eller förbruka på annat sätt, eller saker man redan har hemma. Av mina föräldrar fick vi ved och fina petrolblå frottéhanddukar som de hade vunnit på Postkodlotteriet. Supersmart! Av svärmor fick jag tre gräddvita krukor på en liten silverfärgad porslinsbricka, som jag tror att hon hade fått som prenumerationspremie från någon tidning. De är jättefina att ha färska kryddor i i köket, men den där silverbrickan passar inte in lika bra. På en av byns fasta loppisbutiker hittade jag istället en liten träbricka för fem kronor, som passar mycket bättre. 

En grön glasburk med facetterade kanter blev min för fem kronor på samma loppis. Den är nog inte speciellt gammal, men jag tycker att den är vacker i all sin enkelhet, och burkar kan man ju alltid ha till något. Förvaring av marshmallows, till exempel. Locket på burken var egentligen blankt guldfärgat, men det sprayade jag om med matt kalksprayfärg från Fleur, som jag hittade hemma i källaren. Nyansen heter 'Miami Milk' och är ljust päronglassig, och det blev bättre så. 

För fem kronor fick jag en söt liten ljusstake i brunglaserad keramik. Karolina Holmgren, Granbacka Keramik står det på ett klistermärke på undersidan. Jag googlar och ser att den här keramikern håller till i Färlöv, som inte alls är långt härifrån. Därigenom passerar vi ofta när vi åker in till Kristianstad. Kul med lokalt hantverk. Jag ska ha den på köksbordet. 

På en annan loppis hittade jag en ströare för en tia, som jag tyckte var så fin. Den har stått undanstoppad i skafferiet i ett par månader, men när jag storhandlade på Willys idag hittade jag en burk med härlig kaffekrydda från Kockens, som blev toppen att ha i ströaren. Till eftermiddagskaffet idag blev det sålunda skummad varm havremjölk med en dutt kryddblandning på toppen. Det smakade mumma. (Men så var det ju också kardemumma i blandningen, hihi!)


Ofta kikar jag efter småsaker på loppis som passar in i små stilleben jag redan har. Som i vitrinskåpet i badrummet till exempel, där jag sedan tidigare har en del apoteksflaskor i brunt glas. Mitt senaste loppisfynd är en pytteliten brun glasburk, som blev jättefin att stoppa bomullspinnar i. 

Det är ju för kul med loppis ändå. Det är inte alltid man gör de stora fynden, men ofta är det ju minst lika kul att hitta småsaker. Och när sakerna kostar 5-10 kronor kan man ju chansa lite. Om man inte gillar dem är det inte värre än att de åker rakt ner i påsen som ska skänkas tillbaka till loppis igen. Törs man hoppas på att loppisvärlden vaknar till liv igen under våren och sommaren 2022? Jag håller tummarna för det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!