lördag 1 januari 2022

Hej, 2022!

"All is quiet on New Year's Day", sjunger Bono i U2, och jag gnolar med. Här hemma händer det verkligen inte mycket idag. Vi kom hem från våra vänner i Åkarp vid tvåtiden i natt, och även om aftonen var helt alkoholfri för både maken och mig så känner jag mig rätt manglad idag. Man börjar bli gammal. Orkar inte vara uppe och rumla som förr. Maken gav mig ett äpple till frukost. Han säger att om man äter ett äpple det första man gör på det nya året, så håller man sig frisk. Det är visst sen gammalt. 


Själv tror jag mer på ostkrokar som hälsofrämjande nyårsdagsmat. Sega sådana, som har stått framme i en skål över natten. Eftersom vi skulle fira nyår borta, så insåg jag redan på eftermiddagen igår att det inte skulle finnas några sådana rester här hemma idag, om jag inte tog saken i egna händer. Jag löste det helt sonika genom att köpa en extra påse, som jag hällde upp  i en skål på köksbänken. Allt var slut idag innan "Ivanhoe" ens hade börjat. Maken åt två och jag åt resten. 


Vi lever ju i en tid när det är väldigt trendigt med bubbel. På Instagram och Facebook serveras det prosecco, cava och champagne både till fredagsmyset och till tisdagstvätten. Jag begriper inte alls hajpen, för det är ju inte gott. "Då har du inte druckit riktig champagne", säger de som vet, men det har jag visst. För mig finns det så mycket annat som smakar godare, som till exempel iskall julmust. Det har jag druckit litervis av den här julen, och jag sörjer redan att det börjar sina på hyllorna i affären. Tur att det är påsk snart. 


Mina nyårslöften är numera stående från år till år: Att läsa minst 12 böcker från januari till december, och att unna mig färska blommor alla månader på året som min trädgård inte producerar hemodlade sådana. Årets första bukett införskaffades redan igår. Det blev en riktig "jewel garden" i vasen, med en maffig terracottafärgad orkidé som drottning mitt i allt. 


Hur gick det då med mina 12 böcker under 2021? Nja, det blev faktiskt bara tio böcker till slut, eftersom jag inte kom till skott med läsningen alls under november-december. Förra årets bästa läsupplevelse var iallafall "Överlevarna" av Alex Schulman. Den första boken 2022 ska jag ta itu med redan nu. Vilken det blir har jag inte bestämt än, men jag har en hel trave olästa böcker hemma, så det bär bara att välja och vraka. Hej, 2022! Nu kör vi!

4 kommentarer:

  1. Ostbågar är gott! Jamen jag kanske skulle läsa lite 2022. Inte nödvändigtvis 12 böcker kanske men fyra i alla fall och prosecco är gott mycket godare än julmust om man frågar mig även om julmust också är gott. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske skulle ha lovat att öva på att dricka prosecco, hihi! :-)

      Radera
  2. Åh, sega ostbågar är ju de bästa!! Varför har jag inte det idag?
    Fina nyårslöften! Borda ha samma jag! Hm, Överlevarna den läste jag med i fjol. Var tvungen att gå tillbaka och kolla vad jag hade skrivit om den... jag gav den tydligen 3 av 5 i betyg. Helt okej alltså men inte topp. Men man kan ju inte tycka lika i allt ;)

    Önskar dig ett fint år!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. I övrigt gillar jag egentligen inte Alex Schulman speciellt mycket, men jag tycker att han skriver fantastiskt fint. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!