måndag 24 januari 2022

Mer rhododendron?

Undra om det är ett ålderstecken att jag sitter här och tänker att jag borde plantera mer rhododendron i trädgården. Jag har förvisso redan satt några enstaka exemplar på ett par ställen i vår trädgård,  men på det stora hela har jag mest tänkt att det är en parkväxt och att de flesta sorterna är lite väl svulstiga när de blommar. Men svulstigt kan ju faktiskt vara riktigt läckert, i synnerhet om omgivningen inte bjuder på så mycket mer färg än grönt i övrigt. Som här bakom växthuset. 


Nu blommar de ju inte så länge, och det finns ju faktiskt vitblommande rhododendron också, som 'Cunningham's White', som jag planterade i den nygrävda slänten för någon sommar sedan. Fast den har jag faktiskt mest köpt för dess egenskap att den kommer att bli låg och bred och tjock och fylla ut det där hörnet alldeles utmärkt på sikt. Och för att den faktiskt är vintergrön.


Det är just den där sista egenskapen som gör att jag börjar omvärdera rhododendron och uppskatta den mer än vad jag gjort tidigare. Så fint med en växt som bjuder på lite grön struktur även under vinterhalvåret. Det är också just det som gör att jag tänker att jag borde ha betydligt fler. Kanske blir rhododendron lösningen på den sista oplanterade delen av det som är kvar av moraset. Det vore onekligen en smartare lösning för en åldrande trädgårdstant än att gräva ytterligare en rabatt som ska lukas och skötas i framtiden. Undrar om hon är så smart att hon fattar det...

4 kommentarer:

  1. Har två gamla uppstammade rhododendrons på framsidan av vårt hus (norrläge) med grus under. Jättefint med ljus i dem på vintern. Väldigt välkomnande och trevligt att de är vintergröna. Lila är inte en färg som jag gillar sådär jättemycket men blommningen är ju fördelaktigt kort :-) Var på väg att ta bort dessa buskar när vi köpte huset men är idag nöjd med att vi behöll dem och stammade upp dem för att få lite mer "trädkänsla" och struktur på dem och med gruset känns det lite mer ordnat som vi vill ha det. Klassisk växt som har både för och nackdelar. Största fördelen är att den inte äts upp av alla rådjur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag älskar uppstammat! Och grus med för den delen. :-)
      Håller med om att blomningen är fördelaktigt kort. Det är kul så kort det varar, men sen är man ganska nöjd.

      Radera
  2. Cunningham's är ju dessutom generös och slösar gärna några av knopparna på höstblomning. Jag är en rhododenronnörd helt enkelt för att de är vintergröna och många gånger med vackra nya blad och skott så att blomningen känns som den pågår i perioder under sommaren. Så varför tveka? Ett buskage kan bli bra mycket finare än en rabatt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina föräldrar har en Cunningham's som är helt otrolig. Låg och flera meter på bredden, och blomning deluxe. Håller tummarna för att min också blir så. Och jag tänker nog absolut att det ska bli fler. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!