fredag 21 januari 2022

Vårris och såpskurat köksgolv

På förmiddagen idag var det strålande sol ute, så jag dristade mig ut på en liten promenad nerför backen. Det är fortfarande ganska halt ute, så man får verkligen hålla tungan rätt i munnen, men nog ser man ut som en pingvin när man går, hihi! Målet var iallafall redan utstakat: Byns finaste lilla blomsteraffär. Där höll floristfröken F som bäst på med ett superläckert arrangemang till en annan kund, med spireakvistar och små ljusrosa eternellvippor. Det ville jag ju naturligtvis också ha. 


Min bukett fylldes även på med en gammelrosa nejlika, lila klematis, vit allium och både storbladig och småbladig eukalyptys. Blev det inte en vårbukett som heter duga, så säg? Nästan som ett vårris. 


Dagens husliga projekt blev att såpskura köksgolvet rejält med kallvatten och linoljesåpa, för golvbrädorna hade blivit ganska fläckiga över jul och nyår. Doften av såpskurat golv finns det faktiskt inte mycket som slår. Jag använder grönsåpa till vardags, men emellanåt skurar jag med linoljesåpa för att få lite extra behandling i träet. Den här gången hade jag doften "Sommarlind" från Källans Naturprodukter hemma, men det var sista slurken som gick åt nu. Jag får göra en mental notering att komma ihåg att köpa hem mer, nästa gång jag besöker Folkes Byggnadsvård. Om inte annat blir det ju en bra anledning att göra sig ett ärende dit. 


Det blir en ganska lagom ansträngning när man bara städar ett rum i taget. Då känns det inte så betungande, och om ett rum är rent och fint så bryr man  sig inte så himla mycket om att det är lite småstökigt i andra rum i huset. Dem får vi ta en annan dag. 


Idag har jag haft sällskap hemma av min man, som blev rejält febersjuk efter dos tre igår. Det där brukar ju tack och lov bara sitta i ett halvt dygn, så han är redan på bättringsvägen nu. Själv har jag tid bokad för min tredje dos imorgon förmiddag. Eftersom jag fick feber förra gången, så har vi inte planerat in så mycket annat i helgen. Vi får ta det som det kommer, helt enkelt, men det känns inte direkt som någon uppoffring. Efter vår dust med corona förra året är vaccination en självklarhet. 

2 kommentarer:

  1. Jag fick en annan sorts vaccin med tredje dosen och blev också sängliggande en halvdag. Om du spelar dina kort väl så låtsas du bli sjuk oavsett och ser till att bli uppassad med gottigheter och finheter. Jag vill dessutom passa på tillfället att tipsa om ett resemål när tillfället erbjuder. Tant Grön i Vintrosa tror jag nämligen passar Fröken Grön ypperligt. Hälsningar från din namne i Värmland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var ett smart tips! Nu fick jag dock feber på riktigt, så jag behövde inte fejka.
      Tack för tips om Tant Grön. Fick precis samma tips häromdagen, så jag får nog se till att vi har vägarna förbi Vintrosa någon gång framöver. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!