söndag 13 mars 2022

Granola och inramade boksidor

Numera börjar mina morgnar med körsbärsyoghurt och hemmagjord granola. Jo, den där sistnämnda blev faktiskt riktigt ätbar, men nästa gång ska jag komma ihåg att lägga in kokosflagorna lite senare än övriga ingredienser. Den stora burken som jag förvarar granolan i är en gammal favorit från Lisbeth Dahls butik i Köpenhamn. Jag minns att jag hittade den superbilligt på rea, och att jag sedan fick baxa runt på den resten av dagen. Den är verkligen jättetung...


Jag har ramat in två boksidor från "Svensk fältflora" i de gamla ramarna jag hittade på min loppistur igår. Bilden på kungsängsliljan var ett självklart val, eftersom det är min vårfavoritblomma och landskapsblomma i mitt födelselandskap Uppland. Den andra bilden föreställer ålnate, som är en vanlig växt i sjöar i hela Norden. Den har jag ingen som helst relation till, men jag tyckte om bilden för att det var så mycket grönt i den, så det fick bli den. Jag fick beskära sidorna lite grann för att det skulle bli snygga proportioner i ramen. Istället för en utanpåliggande passepartout (som jag helt enkelt var alldeles för lat för att skära till) lade jag boksidorna på ett gräddvitt papper, som jag sedan lade på ett grönt papper. Det blev väl rätt fint? Jag har dock inte satt upp tavlorna än, för jag måste fixa till en vettig upphängning på baksidan först.


Nu dricker vi kaffe och tittar på skidskytte, men sen blir det efterlängtad söndagsbastu. För mig är det två veckor sen sist, så det ska både bli skönt och välgörande. Jag sitter som bäst och grunnar på när jag faktiskt duschade senast, men eftersom jag anar att svaret kan komma att bli ganska pinsamt, tror jag det är bäst att jag avslutar det här inlägget nu. Annars får nog bloggen byta namn till Fröken Sunk hihi!

1 kommentar:

  1. Jag tog min bastu i går. Vilket var väldigt skönt och efterlängtat. Tycker att dina tavlor blev superfina. Jag gillar också kungsängsliljor fast jag gillar ju alla blommor typ. Kraaam Pia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!