tisdag 12 april 2022

Snirkliga grenar och prismor i glas

Växter med höjd är inte alltid lättplacerade i vårt lilla hus, där takhöjden bara är strax över 2 meter, och på vissa ställen knappt ens det. Mot murstocken i hallen på baksidan kommer man dock undan med rejäla grejer, så här brukar jag sätta grenar, kvistar och ris av olika slag, allt efter säsong på året. Den senaste månaden har jag haft en knippe köpta kvistar av... Ja, vad är detta nu igen? Finns det något som heter trollpil? Jag minns faktiskt inte vad det stod på lappen, men det är iallafall härligt snirkligt stuk på kvistarna, som dessutom börjar slå ut i grönt nu. 

Nere på byns finaste lilla blomsteraffär hittade jag fina gröna glasprismor, som nu får hänga och dingla lite varstans i grenarna. Jag har hängt upp dem med sådana där hängen som jag köpte till julgranskulorna, men det hade nog egentligen varit finare med osynlig fiskelina. Det här kommer jag kanske undan med att ha även efter påsk? Idag såg jag att det faktiskt har blivit fullt med fina vita rötter på grenarna, så jag ska nog försöka mig på att plantera dem i en kruka lite längre fram i vår. Går det så går det, och går det så får jag ju en hel liten buske på en gång. Det kan man kalla value for money.


För övrigt har jag nu påbörjat min lilla påsksemester. Vi får väl se om det kan bli lite trädgårdsväder någon eller några av dagarna, fast jag brukar ju inte direkt ha problem med att få tiden att gå ändå. Så härligt det ska bli att få skrota runt och bara vara ledig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!