fredag 15 april 2022

Tuppar, fjädrar och antikmarknad

Det sköna med påsken är att traditionerna kring hur firandet ska vara inte alls är lika cementerade som de är med julen. Förväntningarna är mer avslappnade, på något vis. Hos oss innebär det att det blir lite olika år ifrån år, inte minst när det gäller påskpyntet, som alltid sker mer eller mindre spontant. När vi storstädade på vinden förrförra sommaren blev resultatet iallafall att så gott som alla påskgrejer hamnade i samma låda, vilket gör urvalet lite lättare. I år fick min lilla samling av porslinstuppar komma upp i tallrikshyllan i gröna rummet. Det blev riktigt trevligt. Jag hade faktiskt inget minne av att de var så många.  

Den största tuppen var för stor för hyllan, så den hamnade på matbordet istället. Jag lade en nystryken duk på bordet, stoppade honungsgula ljus i träljusstakarna och hortensia i Eklaholm-krukan. Kanske inte det mest påskiga man har sett, men tillräckligt vårfräscht iallafall. Här avnjöt maken och jag en påsktallrik till lunch idag, men i övrigt har vi inga livsviktiga traditioner när det gäller påskmat heller. Det kan lika gärna bli lövbiff och pommes frites, hihi! Det var ju faktiskt festmat på 70-talet, när vi växte upp. 


Det händer att jag återanvänder påskris från tidigare år, men i år hittade jag så fina gröna fjädrar på Blomsterlandet som jag satte i några avklippta kvistar från syrénhäcken på uppfarten. Att betala för tomt ris känns ju bara töntigt, när man har hela trädgården full av växtlighet. Man tager vad man haver, helt enkelt. Påskharen från New York fick också vara med. 


För övrigt var vi på antik- och samlarmarknad i Glimåkra i förmiddags, vilket brukar vara vår enda helt oförändrade påsktradition. På grund av corona har den gjort uppehåll de två senaste åren, så det kändes riktigt trevligt att det faktiskt blev av i år. Jag hittade ett grönt emaljdurkslag och fyra djupa tallrikar från engelska porslinsfabriken Meakin i just den modellen som jag samlar på. Allt står dock i diskmaskinen, så jag får visa en annan dag. Nu ska jag återgå till godisätande och bokläsning. Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!