onsdag 25 maj 2022

Befriande regn och lite annat

Det har regnat mer eller mindre varje dag de senaste fem dagarna, och det känns faktiskt fortfarande riktigt befriande. Det har ju varit så himla torrt hela våren, och vem vill börja sommarsäsongen med att oroa sig för torka i jorden och vattennivån i brunnen redan i maj? Trädgården älskar också regnet. Allt liksom bara sträcker på sig och blir grönt och frodigt. Ja, allt utom 'Constance Spry'-rosen som klättrar där på rosbågen. Hon är förvisso fin och frodig upptill, men väldigt naken nertill. Jag skulle nog ha klippt ner den helt, men som vanligt fegade jag lite när jag stod där med sekatören för ett par veckor sedan.

I kristider borde man kanske satsa järnet på självhushållning, men själv kör jag på det precis omvända i år. Det blir faktiskt mestadels blommor i pallkragarna, och växthuset härbärgerar (än så länge iallafall) bara två tomatplantor. I år blir det bara en mandarintomat och en jordgubbstomat. Jag orkar helt enkelt inte hålla på och joxa med skötsel, gödning och vattning hela sommaren. Dessutom är jag inte så himla intresserad av odling. Otrendigt som attan, men sån är jag. Lite spenat ska jag nog iallafall trycka ner i någon av pallkragarna. Den äter vi som sallad. 


I helgen planterade jag om en flätad salix i ett större planteringskärl. Den blev lycklig och hälsar att den mår så bra så bra. Lite pinjebark för att täcka den bara jorden är alltid en bra quick fix


I köksträdgården är det fortfarande ganska stökigt med en massa oavslutade projekt som har hamnat här i väntan på flytt eller utplantering någon annanstans. Jag hittade en oanvänd pallkrage i ladan och ställde den på den ogrusade lilla remsan, där jag har försökt få både det ena och det andra att växa de senaste åren. Nu ger jag upp det och kör alltså jord i pallkrage istället. Lite falu rödfärg och småfix runtomkring, så blir det nog okej. 


Prognosen lutar åt att det blir regn en hel vecka till framöver, men det känns som sagt mest som en lättnad. Nu väntar fyra dagars ledighet, och oavsett vad det blir för väder så ska det bli riktigt skönt. Är ni också lediga?

2 kommentarer:

  1. Japp, här är en ledig till! Och otrendig med, vad gäller odlandet…(och en massa andra sker med…)
    Ha en skön helg!
    Kram Gunilla Rosor o ruiner

    SvaraRadera
  2. Ja långledig för att hinna med allt i trädgården. Här väntas det regn i morgon och på lördag. Det behövs. Jag odlar allt möjligt bara för att det är gott och roligt. Trevlig Helg! / Pia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!