tisdag 5 juli 2022

Magisk

I samband med storhandling av mat inför midsommar spontanshoppade jag en hortensia av sorten 'Magical' på ICA Maxi av alla ställen. Den här hortensiasorten har ju varit rejält i ropet de senaste åren, och dess populäritet ligger i att den är otroligt stabil och hållbar för väder och vind, att den har extremt lång blomningstid, samt att blomklasarna skiftar i fantastiska men naturliga färger allteftersom sommaren har sin gång. Den funkar både att plantera ut i rabatten i halvskuggiga lägen (upp till zon 3) och att sätta i kruka både inomhus och utomhus. Mitt exemplar har jag satt i en jättestor kruka på uteplatsen, där den står i vandrande skugga och där den kan få extra skydd av parasollet soliga dagar.


Vacker som attan är den redan nu, men det ska bli spännande att följa färgskiftningarna över tid. Till vintern får jag flytta in den mot en vägg eller ställa in den i växthuset. Vill man ha extra isolering kan man ställa krukan direkt i en säck med löv. Jag ska testa och se hur det går med den här. Går det bra kanske jag skaffar fler nästa sommar, för nog gör den skäl för sitt magiska epitet. Så vacker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!