söndag 4 december 2022

Adventsträd och projekt in progress

När vi vaknade till andra advent, så var det faktiskt lite pudervitt på taken. Under dagen har det dock smält bort, och nu är det så där gråfuktigt och rått ute som vi är mer vana vid i Skåne den här tiden på året. Adventsstakarna får vara tända hela dagen, och på glasverandan står mitt nya adventsträd och lyser. Det är inte helt olikt det gamla trädet, med brun stam, snö på grenarna och alldeles lagom många lampor. 


Trädet är monterat på en bottenplatta i metall, som jag har ställt i en rund låg korgbricka och täckt med grön mossa från skogen. En och annan kotte har jag lagt dit också, och så naturligtvis den lilla rådjursleksaken från en loppis i Ängelholm.  


Glasverandan är olidligt kall så här års och fungerar mest som extra kylskåp för dricka. Ja, och som tittskåp också för den delen, hihi! Jag grämjer mig mest över att jag inte kan låta ljusen stå kvar och brinna med öppen låga, men det gör jag naturligtvis inte. Jag har batteridrivna ljus som jag använder ibland, men det är onekligen inte riktigt lika mysigt. 


Den gröna karmstolen är fortfarande ett projekt in progress. Den är ju ommålad och fin, men jag har kommit av mig lite i letandet efter ett fint tyg att klä om sitsen och ryggen i. Nu har jag bara slängt på ett fårskinn på sittdynan, och så kan det ju få vara ett tag. Den lille Maileg-nissen misstycker iallafall inte. Han sitter skönt här, säger han. Eller "jeg sidder behageligt her", eftersom han pratar danska. 


Med ett oläkt öppet operationssår på ovansidan av ryggen, blir det inga bastubad för mig än på ett tag. Söndagsbastun får maken därför ta ensam, medan jag kör en kattvätt i badrummet. Det är mycket med det jordiska. Imorgon ska jag till distriktssköterskan för omläggning. Hoppas hon säger att det ser bättre ut, så att jag slipper gå och vara kinkig så länge till. Just nu är jag också ett projekt in progress, kan man säga...

2 kommentarer:

  1. Stolen ser ju strålande fin ut med den kudden och fårskinnet därtill. Trist med sår som inte läker som de ska. Tomtar som snacker dansk är ju kul i alla fall. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på bild går det att kamouflera det mesta, hihi! 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!