måndag 23 januari 2023

I love my books!

Måndag igen. I vår är det bara körövning varannan måndag, och den här veckan är det inte någonting. Trist på ett sätt, men just ikväll skönt på ett annat sätt. Jag har masat mig runt som en plirögd mullvad hela dagen och ser fram emot att ta kväller hemma i soffan. Kanske slötittar jag på någon dokumentär på SVT Play. (Igår såg jag dokumentären om Laleh och känner mig fortfarande smått förälskad.) Kanske läser jag en bok istället. I bokhyllan finns en och annan oläst titel att välja mellan, men också många gamla favoriter som förtjänar att bli lästa igen. Fast ofta vågar jag inte läsa om en bok. Tänk om jag inte tycker att läsupplevelsen är lika fantastisk andra gången? Ibland är minnen bäst när man låter dem vara just minnen.


För mig är det jätteviktigt att ha böcker omkring mig i mitt hem. Jag vet att många tänker inredningsmässigt och sorterar sina böcker i färgordning eller ställer dem med ryggen inåt och den pappersvita sidan utåt, men själv tillhör jag låt-böcker-vara-böcker-falangen och låter dem ta plats precis som de är. Ett tag hade vi dem noggrant sorterade i bokstavsordning efter författare, men det systemet spricker liksom varje gång man kommer hem med en ny bok. (Vilket jag gör ofta.) Just nu är de iallafall sorterade efter författare och till viss del efter genre. I love my books! 

6 kommentarer:

  1. Jag sorterar enligt devisen "här finns det plats för en till" alternativt "det som inte går med våld går med mer våld" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, hög igenkänningsfaktor på den devisen! 😄

      Radera
  2. Ett hem utan böcker? Lika främmande för mig som ett hem utan växter/djur! Snyggt dessutom!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djur saknar vi här hemma. Ja, om man inte räknar mössen då... 😳

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!