fredag 24 februari 2023

Återbesök, blötsnö, blommor och semlor

På förmiddagen idag kom "de feta duvorna" på återbesök. Fasanhonor tror vi fortfarande att det är. De spatserade runt bra länge i de nedre regionerna av trädgården, men sen insåg de plötligt att det fanns mat nedanför fågelstugan, så sen satt de där under spireabuskarna och mumsade bra länge. Inne i smatten stod jag och försökte få till en vettig bild genom den februarismutiga fönsterutan. Vi kan väl kalla det för filter.


Efter lunch började det snöa blötsnö. Suck... Dystert så det förslår. Jag muntrade upp mig själv med ett besök i byns finaste lilla blomsteraffär. Det blev en bukett med anemoner, klematis, vårglöd, blåbärsris och pistage. När jag kom hem räddade jag det som räddas kunde ur den gamla buketten, vilket var två vita ranunklar, en kvist krysantemum och några vita fresior. Det blev en härlig blandning, trots att det inte var tänkt att passa ihop från början. 


Anemoner, alltså. Man blir nästan hypnotiserad när man tittar in i den vackra lila mitten.


Till skid-VM på eftermiddagen krängde vi minisemlor igen. Mina med grädde och mandelmassa och makens med bara grädde. Och inget florsocker den här gången heller, men gott ändå. 


Ikväll tittar vi vidare på "The old man" på Disney Plus. En väldigt välgjord dramathriller med bra skådespelare som Jeff Bridges och John Lithgow. Ett tips, om ni inte har sett den. Glad fredag!

2 kommentarer:

  1. Jodå, det är en fasanhöna. Vi har också haft sådana på besök i trädgården o undrat innan vi kom på det. Dom är ju så intetsägande i färgen om man jämför med den stiliga färgrika hanen.
    Men honorna ska ju inte synas när dom ruvar o passa sina små ungar (ensamstående förälder också).
    Anemoner odlar jag i trädgården o jag njuter när dom börjar blomma.
    Det var ett fyndigt namn på smutsiga fönster, "filter".
    Jag hade gubben till att putsa av vårt "filter" igår under tiden jag städade.
    Hux flux kunde man se ut igen.

    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, undra just om de har för avsikt att stanna kvar. Vi får väl se hur det blir med det.
      Nog dags att putsa våra "filter" också snart, hihi! Men i helgen har vi minusgrader, så än så länge slipper vi. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!