lördag 25 februari 2023

Pillerfikus

När jag var på Blomsterlandet förra helgen var det halva priset på flera stora krukväxter. Jag spontanköpte en pillerfikus, som förvisso inte var det tätaste exemplaret man har sett, men med hjälp av lite ny planteringsjord och vårens växtkraft, ska jag nog kunna få ordning på det. 

De små "pillren" är gulgröna små frukter, som dyker upp i bladens förgreningar. Inte ätliga, men fina. 


Jag har planterat om den i ny jord i en stor grön kruka, som jag hittade på varsågod-och-ta-en-kruka-hyllan på den lokala återvinningsstationen. Vem vill inte ha en sådan? Men tack för det till dig som inte ville ha den kvar längre, för nu får den bo hos mig. Och här passar den ju föga förvånande som en smäck. 


Pillerfikusen vill stå ljust, men inte i stark sol. Jag har placerat den på en pall vid sidan av fönstret på södersidan i ett läge som stämmer fint på den beskrivningen. Oscar II vakar över den. 

När jag ser bilden här ovanför inser jag att telefonjacket sitter kvar, trots att det har varit ur bruk i flera år. Kanske är det dags att försöka pilla ner det. Fast å andra sidan har vi inte ens tänkt på att det sitter där, så det känns inte direkt som något akut projekt. Å tredje sidan kan vi låtsas att det är en antikvitet, för det är det ju nästan redan. 

4 kommentarer:

  1. tyvärr så får ju inte din nya fikus något ljus där, bredvid fönstret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det kommer in ljus från ett fönster på långväggen också. Rummet har nämligen "dual aspect", eller vad heter det? 🙂

      Radera
  2. Vad trevligt att hitta en kruka som passar perfekt. Pillerfikus har jag aldrig sett innan. Den kommer nog trivas hos dig. Telefonjack, ja vi tog bort vårat i köket nu när vi tapetserade om. Det behövs ju som sagt inte mer. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Den dagen det blir dags att fräscha upp ytskikten i gröna rummet ryker vår telefonjack med. Men fram till dess får det sitta kvar. 🙂

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!