söndag 19 februari 2023

Fönsterviva och pionstöd

Jag läste trädgårdstidningar hela förmiddagen och drabbades av akut trädgårdslängtan. Fast den kommer ju alltid som ett brev på posten så här års. Jag drog till Blomsterlandet i Hässleholm för att handla såjord och kom därifrån med lite annat smått och gott. En fönsterviva i grön kruka får stå på köksbordet. Jag tänker att vivan är som en snittblomma: Man får njuta så länge den varar. Och några gröna krukor hade jag ju absolut inte innan, hihi!. 


Jag gick ett varv på utomhusavdelningen, där det hade börjat fyllas på så smått med vårblommor och krukor. Snygga pionstöd har stått på min önskelista flera somrar i rad, och nu hittade jag plötsligt rostiga fina som jag slog till på. Inte jättebilliga, men man får väl se det som en långtidsinvestering. Förhoppningsvis håller de upp de tunga blommorna, och dessutom blir de superfina som dekoration i rabatten medan man väntar på att pionerna ska växa upp. Jag köpte tre stycken. 


Nu har vi just sett Hanna Öberg hålla undan för både Norge och Frankrike och vinna guld i skidskytte-VM. Sååå spännande! (Tänk att hon vann, fast jag tittade...) Strax väntar årets första (för mig) bastubad, vilket också är mitt första sedan i november, då klyddet med det där ryggsåret började. Huden känns fortfarande lite tunn och ömtålig där, men oj vad det ska bli skönt att få rena både kropp och själ efter en lång och tradig vinter. Ikväll ska jag fortsätta läsa trädgårdstidningar och smida planer för säsongen som kommer. Så ljuvligt det är ändå, att ha allt det härliga framför sig. 

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga pionstöd du hittat. Ja tänk att det blev guld både på herr och damsidan. Jubel här i soffan. Bastu är ju så skönt men jag orkar inte tända i kaminen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ett elektriskt bastuaggregat. Latmansbastu, hihi!

      Radera
  2. Fint pionstöd och hållbart. Själv satt jag en gammal rottingstol utan sits runt min pion. Den ger bra stöd så länge den håller ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter riktigt läckert! Kanske får bli nästa loppisspan att hitta en gammal rottingstol. 🙂

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!