måndag 20 februari 2023

Dvärgkrasse

Jag satt och slöscrollade på Instagram häromdagen och hamnade som så många gånger förr hos trädgårdsmästaren Victoria Skoglund. Hon har en av de vackraste trädgårdarna jag vet, och i inlägget som dök upp i mitt flöde visade hon fjolårets krukor med dvärgkrasse av en sort som heter 'Salmon Baby'. Blommorna har den där dämpat korall-aprikos-laxrosa fären som jag älskar på blommor i trädgården, och eftersom jag drabbades av akut ha-begär och dessutom älskar krasse, så klickade jag raskt hem två påsar. 

Bildkälla: Zetas

Med min härliga humanistmatematik tänkte jag att det var bäst att klicka hem något mer, för att rättfärdiga fraktavgiften. (Visst älskar man den typen av logik, hihi!) Jag klickade runt lite till och insåg att det finns mängder av fina krassesorter som jag aldrig har sett förut. Jag körde vidare på samma färgtema och beställde även två påsar 'Tip Top Apricot'. De är lite mer melerade med lila och rostfärgade ådringar på kronbladen. Nästan ännu finare!

Bildkälla: Zetas

För mig som är en lat-mans-odlare är frön som man kan direktså en gudagåva, och krasse hör ju till den kategorin. Attans alltså, vilka fina krukor det ska bli på Solhäll i sommar! Jag förutspår att de här krassesorterna blir nästa stora trädgårds-hajp efter 'La Belle Epoque'-tulpaner, 'Café au Lait'-dahlior och 'Mai Tai'-nejlikrot. Kom ihåg var ni läste det först.

6 kommentarer:

  1. Oj Oj så fina. Nu fick jag ha begär. Älskar den färgen eller färgskalan kanske man ska säga. Dvärgkrasse, undrar just hur höga de blir. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är de ljuvliga? Det står att de blir 30-60 centimeter höga, så inte så himla små ändå. Fast passar kanske bäst i kruka.

      Radera
  2. Humanistmatematik - alltid undrat vad denna åkomma jag har heter:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det krävs en likasinnad för att förstå vad jag menar. Skönt att vi iallafall är två, hihi! 🙂

      Radera
  3. Dom var verkligen vackra i färgen.
    Och får du riktigt många blommor kan du slösa med dom o lägga dom över en sallad o sen äta upp dom.
    Smakar lite pepprigt.
    Jag är också ett fan av Victoria Skoglund. Att sitta med en bok av henne i knät o en kaffekopp bredvid är ljuvligt lugnt o skönt.

    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot boken hon och Jenny Strömstedt kommer ut med i mars. Älskar deras podd! 💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!