tisdag 21 februari 2023

Bokrea och ytterligare en burk

Jag minns en tid då bokrean i februari var årets stora happening. Man kunde sitta veckor i förväg och bläddra i reklamkatalogerna från olika bokhandlar (eller boklådor, som det galet nog också kan heta i plural), jämföra priser och kryssa för vad man skulle köpa. Nuförtiden har det där med bokrea en gång året tappat sin känsla, för nu kan man köpa billiga böcker året runt. (Vilket jag också gör.) Efter jobbet idag körde jag iallafall inom den lilla bokaffären på min jobbort för att kolla utbudet. Jag kom hem med två mys-pys-deckare ur en serie av den brittiska författaren Richard Osman. Jag tolkar det som att de är lite småputtriga och skrivna med humor, och i dessa bistra tider kan man ju verkligen behöva få skratta lite. De är uppenbarligen väldigt populära i Storbritannien och har legat i topp på best-seller-listan där, och det ryktas också att Steven Spielberg har köpt filmrättigheterna. Och så är det ju så fina rävar på omslagen, hihi!


Ytterligare en träburk kom jag visst också hem med. Den hittade jag i blomsteraffären som ligger vägg i vägg med bokhandeln, och den är en mindre storlek av burken jag köpte i Älmhult förra veckan. Bra med två på nattduksbordet, tänker jag. Den första är nämligen redan full. 

4 kommentarer:

  1. Deckare är ju alltid härlig läsning om man frågar mig. Är själv inne i Lars Bill Lundholms serier om morden i Stockholm. På nattygsbordet ligger Gamla stan mord med Axel Hake som kommissarie. Tips! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns att det var han som gjorde manus till "Skärgårdsdoktorn" en gång i tiden. Visste inte att han skriver deckare nu. Tack för tips! 🙂

      Radera
  2. Om du är intresserad av roliga, brittiska deckarhistorier rekommenderar jag S.J Bennetts böcker där drottning Elizabeth hjälper till att lösa brott (i hemlighet...) - första boken heter "Windsorknuten".
    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, det låter kul! Tack för tips! 🙂

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!