onsdag 12 april 2023

"Ett år av liv i trädgården"

Att lyssna på ett nytt avsnitt av "Röda vita rosen"-podden på fredagar är sannerligen en av veckans höjdpunkter. Jag har alltid tyckt att både Jenny Strömstedt och Victoria Skoglund är två förträffliga kvinnor var och en för sig, men tillsammans är de baske mig rent magiska. Trädgårdstipsen man får är bara en bonus, för den stora behållningen är de spontana samtalen som liksom bara blir. Allt det där som ligger utanför det förberedda manuset. Så himla bjussigt. Man både skrattar och gråter. När det annonserades att damerna skulle komma ut med sin första (och kanske enda?) gemensamma bok, var jag inte sen att beställa ett signerat exemplar. Lagom till påskledigheten dök det upp i brevlådan. 


Det är en fin trädgårdsbok på många sätt. Trevligt format, charmig layout, välskrivna texter och många bilder. Fast just bilderna är jag ändå en smula besviken på, för majoriteten av dem är väldigt små. Personligen hade jag nog föredragit fler helsidesbilder och framförallt fler översiktsbilder från deras privata trädgårdar. Nu blir det ganska mycket blommor i närbild, och det känns onekligen lite opersonligt och inte så nyskapande. Och miljövänligt tänkande i all ära, men nog blir trädgårdsbilder vackrare i tryck på tjockare och glansigare papper. Fast då hade nog boken också blivit dyrare...

Det är som sagt en fin bok, men den där ocensurerade och lite oborstade charmen som uppstår i poddavsnitten varje vecka går inte riktigt att återskapa i tryck. För jag vill nog fortfarande hävda att Jenny och Victoria gör sig allra bäst live

3 kommentarer:

  1. Men alltså, visst är de härliga! Älskar deras podd, håller så med om att trädgårdstipsen är som en bonus, det är allt det andra runtomkring som gör den! Fick också deras bok lagom till ledigheten. En fin bok, men visst är det så att de är allra bäst att lyssna på!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej, hur fick du boken signerad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förbeställde den via www.zetas.se 🙂

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!