fredag 9 juni 2023

Lövblås och bredarslad elefant

På förmiddagen idag latade mig mest. Man behöver hinna göra det också ibland. Framåt lunch hittade jag dock ut i trädgården, där jag fortsatte med etapp sjuttielva av projekt "Dela upp elefanten". (Ett begrepp som jag har snott av Jenny Strömstedt.) Den här gången pysslade jag vidare åt det andra hållet från bastustugan sett, in mot innergården på södersidan. Den här delen har stått helt orörd hela vintern, så jag fick helt sonika börja med att ta fram lövblåsen. Det sa bara swooosh, och så var gruset fint igen. 

Jag hade fint sällskap av paradisbusken bakom planket, som blommar så det knakar nu. Alla borde få njuta av lyckan över att ha en blommande paradisbuske. Som ett ljusrosa fyrverkeri! I en pallkrage i köksträdgården hittade jag en övervintrad deutzia, som jag nästan hade glömt att jag hade. Jag grävde upp den och satte den i en kruka i träbyttan på trappen på framsidan. Det är en 'Yuki Cherry Blossom', och den har börjat blomma så smått. Himla praktiskt när man redan har växter hemma, som man bara kan gå ner till köksträdgården och hämta. 

Nu är det nästan bara baksidan av stugan kvar att städa. Fast det är inte så bara, för där är elefanten som mest bredarslad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!