torsdag 8 juni 2023

Oroväckande torka

Nog börjar det kännas lite oroväckande med torkan. Meteorologerna på TV förutspår att vi eventuellt har ett nytt sommaren 2018 framför oss. Huuu... Då regnade det inte på över tre månader i Skåne, och katastrofen var ett faktum på många olika sätt. Inte minst för lantbrukarna. För min egen del handlar oron över något så trivialt och egoistiskt som hur min trädgård kommer att se ut, om det fortsätter så här. Det är ju absolut inte någon livsavgörande fråga, men känns ändå väldigt dystert att tänka på. 

Djuren lider redan av torkan. Igår kväll när jag var ute i trädgården och skvätte vatten i mina krukor, så hittade jag en liten igelkott som låg i framstupa sidoläge på gräsmattan. Jag kunde se på hela dess kroppsspråk hur den låg där och flämtade i värmen. Maken slog på "mist"-läget på vattenslangen och duschade av den, och jag hämtade ett fat med vatten på. Ganska snart kom den på benen igen, och efter en stund pinnade den in i skuggan under buskarna. Hoppas den har klarat sig. Vattenfatet får stå kvar. 

4 kommentarer:

  1. Håller med dig.
    Våra trädgårdar är ju inte mycket att gnälla över när man tänker på bönderna o deras djur o grödor.
    Men visst sjutton blir man less när man lagt mycket pengar på trädgården o den bara skrumpnar ihop av torkan.
    Vi har vatten ute till våra igelkottar också (2st) som vaggar runt här.
    Jag sa till maken igår efter att jag varit ute i trädgården i 3 timmar o röjt att inom 10 år är det nog bara kaktusar som överlever här.
    Inga vackra framtidsutsikter !!!

    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar ju hur framtiden kommer att bli. Jag läste någonstans att Sverige kommer att platsa som vilket charterland som helst på grund av att vi snart har lika varma medeltemperaturer som vid Medelhavet. Låter ju trevligt vid första tanken, men när man sedan betänker vad det faktiskt beror på blir man lite mörkrädd...

      Radera
  2. I min del av världen har vi haft kyliga nätter, tom några med regn. Jag låter bli att klippa gräset så att fukten håller sig lite extra. Vatten är viktigt till våra medvarelser, heder åt er som hjälpte den lille igelkotten!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gräsklippning är inte aktuell här heller. Det växer nämligen inte överhuvudtaget. 😞

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!