måndag 26 juni 2023

Rea och regn

Måndag efter midsommar betyder rea på Oppmanna plantskola. I år hade jag faktiskt inte tänkt åka dit alls, för det är ju så himla torrt i marken, så det är inte riktigt läge att köpa nya växter och sätta igång något större planteringsprojekt. Sen ändrade jag mig naturligtvis iallafall och lade in ett par timmars flex på förmiddagen idag för att hänga på låset klockan 09:00. Utbudet på rean var som vanligt stort. Alla perenner kostade 25 kronor styck, och det var 50% på alla sommarblommor. Jag lade dock band på mig och lät inte shoppandet gå överstyr. De enda perennerna jag köpte var ett gäng ormbunkar (träjon). Två stora lavendelplantor av sorten 'Hidecote Blue', en terracottakruka, en jätteverbena och ett brätte med lövkoja fick också följa med hem. Tror aldrig jag har handlat så lite, hihi!


Ormbunkarna hade jag faktiskt på shoppinglistan. Dem ska jag nämligen plantera i en tom hörna bakom växthuset, där det bara är öppen jord just nu. Jag har ställt dit en rönnspirea i kruka (som skymtar längst ner till vänster på bilden här nedanför) så länge, men det blir bättre med lite perenn grönska. Jag älskar dessutom ormbunkar och den naturliga känsla de bidrar med i trädgården. 


Himlen ser lovande mörk ut just nu. Det ska förhoppningsvis komma regnskurar under kvällen, och det tackar vi ju verkligen inte nej till. I synnerhet inte efter två dagar i rad med temperaturer på närmare 30 grader, puh! Tre intensiva jobbdagar kvar, - sen börjar semestern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!