söndag 25 juni 2023

Engelskt röd

Både igår och idag har jag målat den nya trädgårdssoffan, som var helt trären när vi köpte den. Jag hade en liten provburk med engelskt röd linoljefärg från Ottossons hemma, som kom väl till pass. Det är fler ytor att måla än man kan tro på en ribbad soffa, så att färdigställa ett helt varv tog sin lilla tid. Jag hann lyssna både på "Sommar i P1" och ett par poddavsnitt med Alex och Sigge under tiden. På bilden här nedan, som jag tog med mobilen igår, är soffan målad med ett grundlager utspätt med kokt linolja, och redan under förmiddagen idag målade jag ett första lager med täckande färg. Ett tredje lager får det nog bli om ett par dagar, så att det täcker ordentligt. Den här nyansen blir som ett läckert utropstecken mot den vita husväggen på bastustugan. 


För övrigt tror jag nästan att vi har haft sommarens varmaste dag idag. Förutom målningen och en morgonpromenad, så har jag inte mäktat med att göra så himla mycket mer än sitta stilla i skuggan och läsa. För en gångs skull kom jag till ro att sätta mig med en bok. I sommar ska jag nog försöka återgå till att bli en läsande människa igen. Det har jag saknat under våren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!