onsdag 14 juni 2023

Ta kort på mig!

"Ta kort på mig med de fina rosa blommorna i bakgrunden!" hojtar damen i gungan, när jag går förbi med vattenkannan. Och jag går henne naturligtivs till mötes. Hon dinglar med fötterna och poserar vant. Undra om hon tänker lägga upp bilden på sin Instagram? Fast då får hon nog fotoshoppa bort fågelbajset först, hihi! 


Är det för övrigt någon som säger "ta kort" nuförtiden? Den yngre generationen "fotar" nog. Språket förändras, och vi med det. Nu ska den här tanten ta kameran med sig och "plåta" lite blommor i trädgården.

2 kommentarer:

  1. Nej, det heter nog att man fotar, och kort heter väl bilder..? Ibland är det ändå lite kul att prata som man gjorde "förr". Vi brukar säga på skoj på jobbet (vi 50+are) att vi har "skrivit efter" nåt plagg eller vad det nu kan va som vi klickat hem/beställt eller vad det nu egentligen heter nuförtiden ;) De yngre tycker nog vi är mossiga, eller det vet det nog inte vad det är förresten... ;)

    SvaraRadera
  2. Hellre mossigt än detta " a venne" (nja, vet inte) Tycker språket förtvinat (slå upp det ordet på google)
    Skorpan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!