torsdag 22 juni 2023

Torsdag före midsommar

"Bredaschlade tanter, det är det bästa som jag vet", sjöng Robert Broberg en gång på 80-talet. En kärleksfull text. En av dessa damer flyttade in hos oss idag. Jag hittade henne på en hylla på Växtmästaren i Osby strax efter att jag hade checkat ut för dagen, och det var kärlek vid första ögonkastet. Hon kommer från Miljögården, är gjord i cement (som känns som lera) och heter "Proud". Vilket underbart namn på en underbar dam! 


Efter storhandling i Hässleholm tillsammans med maken, drog jag ut gräsklipparen för att snygga upp lite till midsommar. Jag vet att man inte ska klippa gräset när det är så torrt, men å andra sidan kan man nog snarare säga att jag har klippt ogräset. Det växer nämligen så det knakar i värmen, och det såg verkligen trist ut. Jag ställde in klipparen på ganska hög höjd för att skona gräset så mycket som möjligt. Det är verkligen gult på sina ställen, men jag oroar mig inte det minsta. Kommer det bara lite regn, så kommer gräset igång på nolltid. 


På högra sidan av portalen ner mot stugan blommar de första 'Bonica'-rosorna. Den här sorten är verkligen en tålig trädgårdskompis. Frisk och frodig och väldigt tacksam även i torka. Till skillnad från många andra rosor just nu klarar den sig till och med undan hyfsat bra från bladlusangrepp. Det tackar vi speciellt för. 


Under kvällen (som så många andra kvällar) har jag vattnat krukorna på uteplatsen. Det är praktiskt att ha majoriteten av alla krukor på samma ställe, så att man slipper springa runt med kannan. Här brukar det fyllas på med ytterligare krukor och blommor under säsongen, och så blir det säkert även i år. 


Nu har jag inmundigat en iskall gräsklipparöl. Stugan är städad och snart ska jag hoppa in i duschen och göra mig lite ren till midsommar. Tur att det kommer folk hit ibland, så att man måste skärpa sig lite grann mellan varven, hihi!

2 kommentarer:

  1. Trevlig Midsommar på dig !

    Jodå, du får tycka att odling är trist.
    Det tycker jag också, så allt som man försökte med när man var i yngre ålder har numera gått hädan.
    Pallkragarna är numera fyllda med färska kryddor (vem kan leva utan rosmarin, salvia, dragon, timjan, basiilka, persilja osv)???
    Potatisarna är makens jobb.
    Där allt såddes innan på friland är det nu fullt med blommande buskar o div perenner samt lökar som blommar på våren.
    Vilken fröjd o lycka!!!!
    Tycker din gräsmattan är supersnygg.
    Vår är en brunröd jordig historia...
    Men det finns värre saker, det ordnar sig OM regnet kommer.

    Hälsningar
    Britt




    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också hade en fin midsommar, Britt!
      Roligt att få läsa om din om makens "trädgårderande". 💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!