söndag 23 juli 2023

Antikmarknader i Degeberga

Ett besök i Degeberga i samband med den årliga antik- och samlarmarknaden har också blivit en självklar semestertradition för maken och mig. Vi körde dit så snart slutsignalen ljöd på VM-matchen i fotboll och kom fram strax före 10:00. Marknaden är utomhus med cirka 200 olika säljare på plats, så det finns alltid mycket att titta på. Maken och jag brukar gå på varsitt håll för att slippa lägga fokus på att hålla reda på varandra, och sen ringer vi varandra när vi börjar bli färdiga eller om vi hittar något som vi vill att den andre ska komma och titta på. Några äggkoppar köpte jag inte, men det blev en kul bild. 

Däremot slog jag till på ett litet fat med öron (eller är det en minikarott?) ur serien Grön Pyro från Gustavsberg. Jag har ingenting från den här serien sedan tidigare, men har gått och småsneglat på den i många år och tyckt att den är väldigt charmig. Och väldigt Fröken Grön, hihi! Den här gången var prislappen väldigt bra, och det lilla fatet är i extremt bra skick. Det ser nästan helt oanvänt ut, och det är det kanske också. 


Nytt för i år var annars att marknaden var uppdelad i två olika marknader. De två föreningar som tidigare har arrangerat evenemanget tillsammans i alla år verkar nämligen ha hamnat i fejd med varandra. Den ena föreningen var kvar på det gamla stället, medan den andra föreningen hade startat en ny marknad 200 meter bort. Om det var så smart vet jag inte, för man både anade och hörde en märkbar irritation hos säljarna, i synnerhet från de som hade hamnat på det nya stället. De verkade nämligen ha hamnat där utan att de riktigt fattade hur det hade gått till, och den gamla marknaden var betydligt större och mer välbesökt. Jag sätter en peng på att den nya marknaden kommer att vara borta redan till nästa år. 


Innan vi körde vidare köpte jag ett halvt kilo bigarråer. Det är ju verkligen något av det godaste man kan äta. Jag har avstått ifrån inköp hela sommaren, eftersom bären oftast kommer från Turkiet, men idag var mitt politiska samvete tyvärr inte så motståndskraftigt...


Vi körde över Åhus på vägen hem. (Det var lättare att svänga höger än vänster ut från marknaden, hihi!) Där stannade vi och åt lunch på en jättefräsch kinarestaurang i centrum. Maten var otroligt god, och både maken och jag är rörande överens om att de har de godaste vårrullarna vi någonsin har ätit. De fastnade dock inte på bild, för vi glufsade i oss dem i ett nafs. 


Imorgon ska jag fortsätta måla ute på glasverandan, men först måste jag åka och köpa en ny burk 'Vit gräddton'. Den skvätt som var kvar räckte nämligen bara till första lagret i tak och på golvsocklar. Jag ska nog titta lite mer engagerat efter en ny grå nyans till golvet också, men det tänker vi inte måla om förrän allt annat är klart. 

2 kommentarer:

  1. "Grön Pyro"
    Så det var så den hette, vardags servisen från min barndom.
    Jag hajade till direkt när jag såg din karott.
    Det fanns hur många delar som helst till den.
    Ditt ex är verkligen i fint skick.
    Vad jag minns så kunde man sätta in den i ugnen också.

    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma kände också igen mönstret och modellen, fast i hennes barndomshem fanns den bruna varianten. Och ja, det finns hur många delar som helst. Kanske blir det fler. 💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!