tisdag 25 juli 2023

Luktärter, kåldolmar och trädgårdssysslor

Det har varit en riktigt skön dag i "Glesbygd" med sol och alldeles lagom varmt. Jag började dagen med en kopp kaffe med havremjölk och en luktärtplockningsrunda i trädgården. Om jag tidigare har tyckt att mina plantor blommar mycket, så är det ingenting mot hur de blommar nu. Helt fantastiskt! Jag knipsade av ett helt fång och satte som vanligt i vas på köksbordet. Det doftar så vansinnigt gott när man kommer in i köket. 


I kryddlandet kryllar det av fjärilar av olika slag. Idag lärde jag mig en ny sort: Pärlemofjäril. Sitt namn har den fått på grund av de pärlemoskimrande strecken på undersidan av vingarna, men den sidan lyckades jag inte fånga på bild. 


Eftersom vädret var fint bestämde vi oss för att bocka av en del trädgårdssysslor, som häckklippning och gräsklippning. Vi värmde upp genom att gå ner till byns förträffliga gästgivaregård för att avnjuta goda kåldolmar till lunch. Det smakade mums, kan jag lova. 


Sen traskade vi hemåt uppför backen igen och drog ut diverse maskinerier och sladdar för trädgårdsvård. Maken klippte ligusterhäcken ut mot vägen och även en del av syrenhäcken på uppfarten...


... och jag klippte gräset, som hade växt sig tjockt och frodigt under två veckor med regn. Vips, så blev allt prydligt och fint igen, och grannen i norr fick mängder av saftigt gräsklipp till sin täckodling. När vi var klara med respektive klippning fick vi belöning i form av varsin iskall öl. Bästa traditionen, indeed. Jag tror inte vi är ensamma om den. 


Ikväll blir det lite krukvattning, och sedan tittar vi på "Ett fall för Vera". Ett fint slut på en fin dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!