onsdag 26 juli 2023

Mindre imponerande krasse

Jag fick mina krassefrön i jorden ganska sent i år, men nu slår de första blommorna ut. Jag har inte satt några frön på friland den här gången, utan bara i kruka och i ett stort trätråg. Sorterna jag har satt är dvärgkrasse 'Salmon Baby' och 'Tip Top Apricot', som enligt bilderna skulle få blommor i toner av aprikos och laxrosa. Jämför gärna med bilderna i det här gamla inlägget, innan ni tar del av resultatet. 

I krukor vid sidan av grinden till köksträdgården kommer nu de första blommorna på 'Tip Top Apricot'. Jag kanske är helt färgblind, men nog skulle jag vilja tolka den här färgen som ORANGE. Jag vill nog till och med påstå att det är misstänkt likt helt vanlig hederlig krasse. Intet ont sagt om det, för jag tycker att vanlig hederlig krasse är väldigt trevlig, men det var ju inte riktigt vad jag hade förväntat mig. 

I ett tråg i köksträdgården levererar 'Salmon Baby' sina första blommor, och med lite god vilja kan man nog faktiskt tolka nyansen som laxrosa. Fast hade jag inte vetat bättre skulle jag nog snarare säga LJUSORANGE. Lite småkul kanske, men inget jag kommer längta efter att upprepa nästa sommar. I ovan nämnda inlägg förutspådde jag att dessa krassesorter skulle bli nästa stora trädgårds-hajp, men det tar jag nog tillbaka nu. Nästa år sätter jag vanlig hederlig krasse. 


För övrigt har jag målat ett tredje varv ute på glasverandan idag. Det tar sin lilla tid att gå över både takpanel, pärlspont, golvsocklar och dörrkarm, och jag ser alltid ut som kriget när jag är klar. Förhoppningsvis var det här sista varvet, fast det kan hända att den grågröna pärlsponten behöver ett lager till. Vi får väl se när det torkar. Nu börjar det iallafall bli dags att hitta rätt nyans till golvet. Jag har provmålat ett hörn med en grå som såg perfekt ut på provbiten i affären, men som blev alldeles för ljus i ljuset på verandan. The search goes on. Tur att det finns provburkar. 

2 kommentarer:

  1. Jag sådde fin ljus cremefärgad krasse från Impecata men det blev en salig blandning av knallgult till orange dessutom blev de helt uppätna av bladlöss. Så lite krassefiasko här med.
    Titti i Bjuv

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har säkert photoshoppat bilderna på fröpaketen för att sälja mer, hihi!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!