torsdag 27 juli 2023

Medan färgen torkar

Här sitter jag och tittar på medan färgen torkar. Eller kanske snarare på att det äntligen ska sluta vara så flammigt. Jag inser redan nu att jag inte kommer undan med tre lager på pärlsponten, för underlaget suger så himla ojämnt. Och då var jag ändå duktig och spädde ut det första lagret med kokt linolja, just av den anledningen. Det kommer att behövas ett fjärde lager för att få till en jämn finish. Kanske till och med ett femte. Så är livet med linoljefärg. Det är onekligen fostrande för tålamodet, men det är bara att bita ihop och tänka på hur nöjd man kommer vara sen, när allt är klart.


Allt som är vitmålat har iallafall skött sig exemplariskt. Det behöver jag inte måla om fler gånger, fast jag ska gå över med en liten pensel och snygga till skarvarna mellan vitt och grönt. Att maskeringstejpa för att få skarpa kanter är absolut inte att tänka på, för det finns inga raka linjer att förhålla sig till. Man får hålla tungan rätt i mun och gå på ögonmått helt enkelt. Jag ska ta tag i de inre pardörrarna också, för de ser onekligen lite slitna ut i jämförelse med allt annat. Golvet tar vi när allt annat är klart. (Jag har inte ens brytt mig om att lägga ut skyddspapp på det, så det är inte så fotogeniskt för tillfället.) Tur att man har en semestervecka kvar...

6 kommentarer:

  1. Läst ifatt sista dagarnas inlägg.
    Här har du en till som satte krassen "Salmon Baby" och fick knallorange blommor.
    Inte alls vad jag väntat mig!
    Lössen har käkat upp en del o igår efm när jag var ute o rensade i trädgården (mellan skurarna) blev jag så förbaskad att jag rev upp det som var kvar o slängde allt.

    // Britt




    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den behöver vi inte köpa fler gånger... 🤨

      Radera
  2. Hej,
    Så fin färg det blir på panelen. Det är svårare att måla än man tror. Jag har varit lite feg på den fronten...
    Jag skrev ett e-mail till dig, eftersom jag råkade ut för samma bugg som dej, och min blogg blev omdirigerad. Jag vill bara säga att du kan bortse från det eftersom jag hittade ditt inlägg om att man skulle gå in och kolla igenom sina gadets. Tusen tack! Nu funkar min blogg igen!
    HA det gott!
    Kram,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att inlägget kunde vara till hjälp. 🙂

      Radera
  3. Det är inte alltid lätt att måla. Vi målade om dotterns rum och jag var lite orolig över att det skulle bli flammigt men sen när det torkat såg det jättebra ut. Men linoljefärg kanske inte fungerar likadant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linoljefärg är lite klurigt. Man brukar få måla flera lager för att liksom "bygga upp" ytan man vill ha. Dessutom ska man ju måla varje lager så tunt man kan. Väldigt tålamodsprövande för en otålig själ som jag, hihi! 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!