onsdag 18 oktober 2023

Hallen på framsidan

Mitt nästa hemmaprojekt är att ordna ett nytt draperi att sätta upp på insidan av pardörrarna mellan glasverandan och hallen. Just nu hänger det ingenting där, eftersom jag tog ner allt när vi renoverade ute på glasverandan, men tidigare hade jag en vanlig svart gardinstång från IKEA med två omsydda dukar (juldukar, hihi!) från Jysk som draperier. Det är skönt att kunna dra för här om vintern när det blir lite dragigt, så jag skulle vilja hitta ett lite tjockare tyg. Kanske vore det mysigare med något i lite mörkare färg också, nu så här på vinterhalvåret. Rummet har ganska neutrala färger, så färgmässigt kan det funka med nästan vad som helst. Fast grönt är ju alltid trevligt. 

Jag sneglar också lite på att hitta en mer gammaldags gardinstång. En rundstång med knoppar i mörkbrun bets vore ju en dröm. Fast just den på den lånade bilden här nedanför har en stång som är för lång, och dessutom kostar den en bra slant. Man borde ju kunna göra en själv med rundstav i valfri längd (kan Ernst så kan väl jag) och knoppar från loppis. Undra om jag inte redan har liknande knoppar någonstans i mina gömmor, som jag hade tänkt göra trädgårdsprydnader av. Hmmm, det blir till att leta i skåpen i helgen. 

Skärmdump från carlshaga.se

Det är egentligen inte bara draperiet som behöver bytas i den här lilla genomgångshallen. Jag skulle vilja fixa till både tak och väggytor, som består av slitna och illa satta tretexskivor just nu. Dessutom är det två helt olika sorters träplank på golvet, och hyllplanen lever också på lånad tid. Det här är ett svårt rum att möblera, med hela fem dörröppningar: En till vinden, en till klädkammaren, en till gröna rummet, en till röda rummet och ovanpå det pardörrar ut till glasverandan. Fast det hindrar ju inte att man kan göra det lite fint här ändå. 


Den här renoveringen är förmodligen inte något som står på agendan inom en överskådlig tid. Men visst är det kul att drömma lite. Jag börjar nog med det där draperiet ändå. 

2 kommentarer:

  1. Men vilken snygg gardinstång, den brunbetsade! Blev själv sugen på en sån, var inne och kikade på deras sida, mycket fint där! Men visst kan man göra såna själv, kan Ernst så kan väl vi andra med! ;)
    Vad fiffigt ni gjort med vantarna på tork förresten!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är raggsockar på stången. Hänger där året runt och blir varma och go'a för frusna tår.

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!