lördag 14 oktober 2023

Hej Älmhult!

Vid 11 kom tåget från Malmö in på perrongen vid stationen i Älmhult och släppte av mina väninnor. Jag hade just parkerat och stod och väntade i blåsten tillsammans med en trevlig herre och hans katt. Han skulle resa och hälsa på sin syster i Herrljunga, sa han. 

På torget framför kommunhuset hälsade vi på Carl von Linné. Om han höll en blomma eller en fjäril i handen blev jag aldrig riktigt klok på, men han var iallafall mer intresserad av den är av oss. 


Vi började dagen med en loppispromenad med stopp på Pingstkyrkans Second Hand, Prästbackens Antikhandel och Rörums Retro. Vi tajmade vädret väldigt bra, för regnskurarna kom medan vi var inomhus. Det blev en del små fynd, men dem får jag visa en annan dag. Jag har iallafall kommit till insikt om att jag någon gång i livet borde bli ägare till tekoppar i Pyros gröna serie. Så himla fina! Det får jag skriva upp på min önskelista. 


Lunch intog vi på en asiatisk restaurang. Det var riktigt fräsch mat, men den vitlöksmarinerade biff var ändå tallrikens absoluta höjdare. Den får jag dock dras med resten av dagen, och alla i min närhet också, hihi!


På eftermiddagen hängde vi på IKEA Museum, där vi både fick prova på att spetta digitala stenar och kärna digitalt smör. Det var jobbigt som tusan, kan jag lova. Tur att det fanns sköna möbler från olika decennier att sitta och vila upp sig i efteråt. Eller ligga i, för den delen. Det var ett väldigt trevligt museum, får jag säga. Och gratis kaffe i restaurangen ingick i entrébiljetten. Helt klart ett vinnande koncept.


Klockan hann bli en bra bit efter 17 innan vi var klara, och 17:24 tog väninnorna tåget tillbaka till Malmö igen. Själv passade jag på att svänga inom IKEA-varuhuset, innan jag styrde kosan hemåt. Jag köpte hotellkuddar och örngott och tog en snabbtitt på julavdelningen. Lite i tidigaste laget kanske, men ändå lite kul. 


Sen blåste jag hem till "Glesbygd" igen. Hotellkuddarna ska det minsann provsovas på redan ikväll, så nu har jag slängt örngotten i tvättmaskinen. Jag får äta lite ostkrokar så jag håller mig vaken tills de har hunnit torka, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!