onsdag 22 november 2023

Mörker, ljus och D-vitaminbrist

Mörkrets inbrott har sedan länge passerat när jag kommer hem om vardagarna. Det är lite tråkigt att inte få kura skymning och invänta den blå timmen på hemmaplan, men man får väl göra det lite extra på helgerna istället. Som i söndags, när jag tände ljusen ute på verandan och sedan till och med gick ett varv runt huset för att se hur mysigt det såg ut utifrån. Jag är verkligen en fåntratt, hihi! Jag är dock inte så fånig att jag lämnar ljusen brinnande utan tillsyn. Däremot kan jag tända dem flera gånger samma kväll, om än bara för en kort stund åt gången. Regeln här hemma är enkel: Den som tänder ljusen ansvarar för att också vara den som släcker ljusen. 

För övrigt känner jag redan att jag har bunkrat upp alldeles för lite solljus den här sommaren. De dagar som var finast spenderade jag inomhus på jobbet större delen av dagen, och de dagar jag hade semester regnade det större delen av tiden. Det får bli D-vitamin på burk som kompensation i vinter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!