onsdag 17 januari 2024

Allmogeväggskåp

Ett av mina nya kvällsnöjen är att besöka antikaffärer över hela Sverige på Instagram. Ja, en och annan auktionsfirma också, för den delen. Jisses, så mycket fint det finns att titta på. Prislappen på det mesta är rejält tilltagen, men att titta är ju som bekant gratis. För tillfället har jag snöat in på allmogeväggskåp. En liten bit kulturarv som är förvaring och konstverk samtidigt. Så fint. Jag tänker att ett sådant skulle vara trevligt att ha på väggen i hallen innanför glasverandan. Där har vi öppna hyllplan med böcker idag, men det blir mest rörigt och dammigt. Här är fem skåp, som gärna hade fått flytta hem till mig: 






Ett sådant här lär jag ju inte hitta på loppis precis. Men har man tur kanske man kan hitta ett på någon nätauktion, eller kanske på Blocket eller Marketplace. Jag fortsätter att hålla ögonen öppna. 

6 kommentarer:

  1. Le premier est particulièrement beau 🤩, pour les autres je suis un peu moins fan.
    Douce nuit .

    SvaraRadera
    Svar
    1. J’aime aussi le plus le premier meuble. 💚
      Ce sont de vieilles armoires suédoises avec des peintures traditionnelles.

      Radera
  2. Otroligt vackra skåp! Kan tipsa om "Auctionet" men där kanske du redan har tittat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det var ett tag sedan jag kikade in där, så det ska jag absolut göra igen. 💚

      Radera
  3. Skåp nr 1 är otroligt vackert! Kan tipsa om Tradera (Östersunds Auktionsbyrå) Många av dessa allmogeskåp har sina rötter i just Jämtland.
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooooooh, tack för tips! 💚
      Håller med om att det första skåpet vinner första pris. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!