tisdag 16 januari 2024

Hej från Skånes Norrland

Att vi bor i "Skånes Norrland" råder det numera ingen tvekan om. Iallafall inte vädermässigt. Igår fullkomligt vräkte det ner snö, och imorse när vi vaknade visade termometern på -20,1 grader. Varken det ena eller det andra hör ju direkt till vanligheterna, så vi sydlänningar blir alltid lite handfallna när det väl händer. Fast det kunde ha varit värre. Sist vi hade så här kallt höll vi på att renovera badrummet och hade en bajamaja ute på uppfarten...


Om det är en konsekvens av kölden vet jag inte, men under dagen har ett vattenrör sprungit läck i gatan här utanför. Ikväll är det fortfarande full verksamhet med grävskopa och blinkande gula saftblandare precis utanför vår uppfart. Än så länge kommer vi iallafall ut med bilarna, för det verkar som att körfältet närmast oss kommer att fortsätta hållas öppet. Tur i oturen, får man säga. Tur också att vi har egen brunn, så att vi har tillgång till vatten som vanligt. 

Ikväll siktar jag på att krypa till kojs tidigt. Jag ska ligga under mitt varma duntäcke och läsa, tänkte jag. Boken jag håller på med just nu är "Ett litet liv" av Hanya Yanagihara, som var väldigt hajpad för något år sedan. Jag förstår varför, för den har redan fångat mig efter de 150 första sidorna. Bara 582 sidor kvar... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!