tisdag 23 januari 2024

Kulturtant 2024

Blir 2024 året då jag äntligen blir en kulturtant på riktigt? Förutom Bokmässan och en och annan konsert per år har jag inte varit så flitig på kulturfronten sedan vi flyttade från "Storstad" för snart 14 år sedan. Nu är jag vansinnigt sugen på att öka mitt intag av konstutställningar, författarsamtal, bio, konserter, opera, teater, you name it. Jag går ut hårt redan från början på året och har redan bokat in tre kommande kulturupplevelser.

Den första av dem är "Hair" som är makens och min gemensamma favoritmusikal. Uppsättningen som spelades på Göta Lejon i höstas beger sig ut på arenaturné i vår, och när vi hörde att Klara Söderberg från First Aid Kit ska ta över rollen som Sheila, köpte vi biljetter direkt till föreställningen i Helsingborg i början av mars. Det kan ju inte bli annat än bra. Rollen som Berger spelas för övrigt av Viktor Norén från avsomnade Sugarplum Fairy, tillika lillebror till Gustaf Norén.

Lite senare i mars ska jag och min lundaväninna gå på Hippodromen i Malmö och se dramatiseringen av Torbjörn Flygts roman "Underdog" från 2001. Det var en bok jag tyckte väldigt mycket om när jag läste den, och den belönades välförtjänt av Augustpriset det året. Om boken skriver författaren så här på sin hemsida: "... en varm och humoristisk generationsroman för alla som vuxit upp med fluortanter och mindervärdeskomplex. Vi får följa familjen Kraft från sjuttiotalets början, där Ralf Edström var allas idol, till åttiotalets mitt, då idolen plötsligt hette Börsen och fotbollsskorna byttes mot loafers med peng. Men det är också en skildring av den enorma samhällsomdaning som pågått ända sen dess."

"Joyride the Musical" har premiär på Malmö Opera i höst, och jag och mina två malmöbästisar har redan köpt biljetter, eftersom de redan håller på att sälja slut. Det är en nyskriven feelgood-musikal baserad på Roxettes låtkatalog, och det vill man ju absolut inte missa. Per Gessle är involverad i framtagningen av musikalen, vars handling grundar sig på den engelska succéförfattaren Jane Fallons relationskomedi "Got you back". Fast storyn känns faktiskt sekundär. Det är ju musiken man vill höra!

Tre härliga kulturupplevelser inbokade redan, alltså. Och året har ju bara börjat. Förutsättningarna för en transformation till riktig kulturtant är alltså goda. Gudrun Sjödén-kläderna har jag ju faktiskt redan, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!