söndag 11 februari 2024

Vårfint till köket

Märkligt hur det är. Man har redan mängder av saker hemma, men sen vill man ändå förnya sig och ha nytt och fräscht med jämna mellanrum. Kanske särskilt så här års, när året i sig är nytt och fräscht. Man vill fylla köket med färska kryddor och grönsaker. Som en blommande rosmarin på stam och vackra rödlökar i en skål. Rödlök är för övrigt min bästa "krydda" (förutom svartpeppar och salt) finhackad och strösslad på en sallad, tacos eller en pokébowl. Ja, på vad som helst faktiskt. Mums!


Salt- och pepparkvarnarna hittade jag i Hässleholm igår. De kommer från danska IB Laursen och är helt perfekt gröna för vårt kök. Nu står de nära och bra tillands intill spisen. Porslinsskålen från Strömshaga har jag sett på nätet tidigare, men eftersom vi redan har mängder med fina skålar har den fått förbli oköpt. När jag såg den i verkligheten igår kunde jag inte motstå den. Den är ju sååå fin! Den som påstår att man inte blir lycklig av materiella ting ljuger. 


Idag ska jag nog prova att pickla rödlök, för det är ju också så himla gott. Det vore verkligen höjden av vardagslyx att ha en burk stående i kylen, som man kan ta en sked av som tillbehör till både det ena och det andra. Att koka upp ättika, vatten och socker låter dessutom som en alldeles lagom krånglig insats i köket. Så får det bli. 

4 kommentarer:

  1. Gillar verkligen din blogg! Så glad att du skriver (fotar, fyndar, städar, plockar och fixar)! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Det blir jag glad över att läsa. 💚

      Radera
  2. Måste ha i en nypa salt också, blir såå mycket godare 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste jag prova! Men kan man blanda i det efteråt? Får kanske vänta till nästa omgång istället. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!