söndag 17 mars 2024

Planteringsbord vid ladan

Det har varit en kall men solig dag i "Glesbygd". Jag passade på att vara ute i trädgården så mycket som möjligt under dagen, för att bunkra frisk luft och D-vitamin. (Man lider alldeles säkert brist på både det ena och det andra efter att ha suttit inomhus hela vintern.) Jag drog inte gång några större projekt, utan grejade bara med sådant som jag tycker är roligt. Mammas gamla planteringsbord fick flytta från köksträdgården upp till ladan, som ersättning för det murkna gamla bordet som stod där tidigare. Sen diskade jag av alla terracottakrukor på hyllorna, tog bort en del vintriga grejer och plockade fram annat från ladan.

Ladan, ja. Den är i skriande behov av en ny omgång falu rödfärg. Vi får väl se om det kan bli av någon dag längre fram, när det har blivit lite varmare. Målning med slamfärg brukar ju gå fort, och det kräver inte direkt någon superprecision. En sak som skulle behöva åtgärdas lite mer omgående är hängrännorna, där skarven mellan de två har bockats ut lite grann. Resultatet är att det forsar ner ganska rejält med vatten över både hyllor och bord när det regnar, och det är ju inte så bra. 

För övrigt kan jag meddela att pjäsen "Underdog" på Hipp i Malmö var väldigt sevärd. Det är en dramatisering av Torbjörn Flygts augustprisvinnande roman från 2001, som framförs som monolog på klingande malmöitiska i en timme och tjugo minuter av skådespelaren Erik Borgeke. En imponerande insats, får jag säga. Väldig sevärd. Fast föreställningen kräver helt klart att man förstår skånska, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!