fredag 26 april 2024

Fredag med närodlat, sushi och TV

Morgonbesök hos tandhygienisten och hemmakontor fram till strax efter 14:00. Sen bestämde jag mig för att helgen nog måste börja. Jag hade någon liten tanke att jag skulle använda mina flextimmar till lite trädgårdsarbete, men det var så himla ruggigt ute att jag lade ner den planen ganska snart. 

Istället begav jag mig till byns finaste lilla blomsteraffär, som firar 15-årsjubileum just idag. Kalaset började redan utanför butiken med färgglada vimplar, och inne i butiken vankades det riktiga bio-popcorn och bubbel. Grattis och hurra, säger jag. 


Jag köpte luktärtsplantor, som floristfröken F har drivit upp. Höjden av odlingslathet kan man tycka, men sådan är jag. Jag har inget som helst tålamod med egna försådder. Visserligen kan man direktså luktärter, men nu vinner jag iallafall lite tid fram till blomningen.  De här plantorna är dessutom redan utomhushärdade, så jag tänker att jag ska plantera ut dem redan imorgon. Ljusrosa blommor blir det på den här sorten. (Förlåt, men jag lyckades visst få skyltexemplaret med mig hem.😊)


Helgbuketten består av kejsartulpaner från floristfröken F:s egen odling. Sorten heter 'Disneyland Paris' och har en superläcker 80-talsknallig orange färg, som balanseras jättefint av att de yttre kronbladen är gröna. 


Tulpanlöken sitter fortfarande kvar på stjälken, så när bladen har vissnat ska jag gräva ner dem i trädgården. Jag vet inte om lökarna är återkommande, men det märker jag nästa år.


Jag längtar efter vårvärmen som ska komma i veckan, så att vi kan börja använda vår fina veranda för säsongen. Det blir den första riktiga säsongen med en helt nyrenoverad veranda. Så mysigt! En kopp kaffe och en trädgårdstidning i den gröna armstolen är något av det bästa jag vet. 


När maken kom hem åkte vi till Kristianstad och åt sushimiddag, och före halv sju var vi hemma igen. Ett lagom fredagsäventyr för två trötta lärare, hihi! Ikväll tittar jag på sista avsnittet av brittiska kriminalthrillerserien "Vigil - hotet från ovan", och har jag tur är jag fortfarande vaken till "Cyklopernas land". Helgen i övrigt är helt oplanerad än så länge. Det känns riktigt skönt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!