torsdag 6 juni 2024

Nationaldag

Till frukost passade vi på att inviga den nya elektriska kaffekvarnen. Vi har aldrig malt färska bönor tidigare, så vi testade oss fram lite grann. Första omgången blev lite blaskig, men redan till eftermiddagskaffet fick vi bra styr på doseringen. Vi kommer nog inte stå och mala kaffe dagligdags i fortsättningen, men på helgerna kan det ju bli en trevlig tradition med doften av nymalet kaffe som sprider sig i köket. 


Redan före greklandsresan har grekisk yoghurt varit min stående frukostbeställning det här året. Jag har testat mig fram och fastnat för Arlas superkrämiga grekiska yoghurt med citronsmak. På hotellet i Grekland åt jag naturell yoghurt med körsbärskompott och ringlade honung på. Det var vansinnigt gott, och man skulle nog kunna göra något liknande med frysta körsbär även här hemma. Men nu när det finns färska svenska jordgubbar att tillgå så kör jag på det istället. Några strängar svensk flytande gårdshonung blir pricken över i. Det smakar mums, både i munnen och i magen. 


På förmiddagen körde jag till Strömsborgs handelsträdgård, som ligger bara en mil härifrån. Det är en säsongsbutik med egenodlade sommarblommor till bra pris. Jag fyllde två rejäla brätten med både det ena och det andra. bland annat varmrosa hängpetunia. Sen ägnade jag en god timme åt att plantera ut mina köp i krukor, som hamnade lite varstans i trädgården. 


Det kom en regnskur vid 13-snåret, men sen klarnade det upp igen. Jag drog ut gräsklipparen, och en timme senare var trädgården så där prydlig och fin som den blir när gräset är nyklippt. Gräsmattan är lite gul och torr fläckvis, men den kommer alltid igen bara det regnar lite grann. 


Några traditioner för hur nationaldagsfirandet ska gå till har vi inte i det här huset, men vi har iallafall hört nationalsången spelas i hembygdsparken och taktfasta toner från en paradorkester utanför ålderdomshemmet nere i backen. Det räcker gott och väl. Firande eller inte, så är det iallafall skönt med en ledig dag. Och imorgon unnar jag mig en till. Häpp!

4 kommentarer:

  1. Den där varmrosa hängpetunian blev jag förälskad i. Här firar vi nationaldagen med våfflor de lux. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Votre jardin est magnifique ! belle fête nationale à tous.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!